خروج الحریری از صحنه سیاسی، موقتی یا برای همیشه؟

خروج الحریری از صحنه سیاسی، موقتی یا برای همیشه؟
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 15:19

به نظر می رسد اقدامات اخیر سعدالحریری مبنی بر استعفا، تعلیق فعالیت سیاسی و مشارکت نکردن در انتخابات، ارتباطی با جریان "المستقبل" لبنان ندارد، گویا این اقدام غافلگیر کننده بدون مشورت با جریان مذکور صورت گرفته و به منزله دیکته ای به همه است.

العالم-نظرکده

کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند که غیبت سعد الحریری از عرصه سیاسی، آشفتگی بزرگی در لبنان بر جای خواهد گذاشت.

کارشناسان مشارکت نکردن الحریری در انتخابات و تعلیق از جریان سیاسی را امری قابل پیش بینی از چند ماه قبل دانستند و افزودند که این کار، تکرار نمایش شکست خورده ای است که او در ریاض هم انجام داده بود. در آن زمان او استعفا داد و گفت که داوطلبانه این کار را کرده، درحالی‌که همه شواهد نشان می داد این کار را به خواست عربستان انجام داده است.

کارشناسان خاطرنشان کردند: جریان مستقبل برای تحقق اهداف عربستان شکل گرفت، اما وقتی رئیس آن الحریری در انجام ماموریت خود ناکام ماند، تصمیم به تعطیلی آن گرفته شد و روشن است که عربستان و آمریکا در این تصمیم ها نقش اساسی دارند.

به باور تحلیلگران، اقدام اخیر الحریری تنها یک شکست سیاسی نیست، بلکه شکستی اخلاقی نیز هست.

تحلیلگران افزودند که شهید رفیق الحریری طی 15 جریان مستقبل را ایجاد کرد و پسرش سعد نیز طی 15 سال برای این جریان کار کرد و با آن، وارد رقابت های سیاسی و دولت های متعدد شد. حال در یک لحظه تصمیم گرفته که تمام اینها را به کناری بگذارد و هیچ کس نمی داند چرا و چگونه تصمیم به این کار گرفته است!

تحلیلگران خاطرنشان کردند که الحریری به یک فرقه نهادینه شده در لبنان پشت کرد و رفت، لذا این کار بیش از آنکه شکستی سیاسی باشد، برای او شکستی اخلاقی به شمار می رود.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل ژئوپولیتیک معتقدند که عقب نشینی سعد الحریری از جریان سیاسی و انتخابات با دیکته های عربستان ارتباطی مستقیم دارد. به گفته کارشناسان، اقدام الحریری آشکار کننده شکست اخلاقی کل طبقه سیاسی لبنان است.

پربیننده ترین خبرها