حریری به درخواست های کناره گیری گوش نکرد تا برکنار شد!

حریری به درخواست های کناره گیری گوش نکرد تا برکنار شد!
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 22:08

سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان و رییس جریان المستقبل در طول 17 سال، ریاست این گروه لبنانی در پارلمان و دولت را از زمان ترور پدرش رفیق حریری در فوریه 2005 به عهده داشت تا آنکه روز گذشته استعفای خود را تقدیم کرد و فعالیت سیاسی خود را به حالت تعلیق درآورد و کشور را به صورت موقت ترک کرد.

العالم ـ لبنان

تصمیم سعد حریری نوعی سردرگمی سیاسی در عرصه لبنان ایجاد کرد. منابعی که اوضاع سیاسی و انتخاباتی را دنبال می کنند، این تصمیم را اینگونه تفسیر کردند که او عملا توپ را در زمین متحدانش که او را تحت فشار می گذاشتند، انداخت؛ زیرا متحدانش او را رییس بزرگترین گروهی می دیدند که می توان آن را برای مقابله با حزب الله بسیج کرد.

حریری پس از اعلام تصمیم خود گویی که به متحدان سعودی خود می گوید من از عرصه سیاسی عقب نشینی می کنم تا ببینیم که چگونه می خواهید اهدافتان را محقق کنید. و گویی که به متحدش ولید جنبلاط می گوید من می روم و می خواهم ببنیم چگونه این خلا را با سمیر جعجع پر خواهی کرد. حال آنکه هواداران حریری که به تصمیم او اعتراض داشتند، علاوه بر سعودی ها، سمیر جعجع را نیز آماج حملات خود قرار دادند.

تصمیم حریری با سفر احمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه کویت به بیروت همزمان بود، الصباح در کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که حامل یک پیام کویتی عربی و بین المللی به میشل عون است که عبارت است از ایده ها و پیشنهاداتی برای اعتمادسازی با لبنان است. این امر به احتمال بازنویسی دیکته های سعودی بر لبنان با تغییر جزیی و سطحی آنها اشاره دارد. همچنین سفر وزیر خارجه کویت پس از تماس تلفنی بن سلمان و نجیب میقاتی و پس از ساعاتی از بازگشت سعد حریری از امارات و پس از اعلام گفتگوی لبنان با صندوق بین المللی پول به منظور پایان دادن به فروپاشی مالی و اقتصادی در لبنان است.

اتهامات متوجه حزب "نیروهای لبنانی" است

پس از پایان سخنرانی حریری، هوادارانش به خیابان ها آمدند تا با او اعلام همبستگی کنند؛ آنها شرایطی را که موجب شد حریری فعالیت سیاسی خود را به حالت تعلیق درآورد، محکوم کردند. هواداران او برخی جاده ها را مسدود می کردند. علاوه بر آن دهها تن از سیاستمداران بیانیه هایی صادر کردند و از تصمیم اخیر حریری ابراز ناامیدی کردند و اقدام او را نادرست دانستند.

هواداران حریری، حزب نیروهای لبنانی را متهم کردند که از پشت به حریری خنجر زده است. یکی از هواداران حریری گفت: بزرگترین خنجری که به پشت ما زده شد از سوی رییس حزب نیروهای لبنانی است. جعجع باید مسئولیت را بپذیری، تو باعث شدی تا جنگ داخلی به لبنان بازگردد. این درحالی است که نمایندگان و مسئولان حزب نیروهای لبنانی هیچ واکنشی در خصوص تصمیم حریری ابراز نکردند. یکی از نمایندگان این حزب نیز تصریح کرد که"ما در حزب نیروهای لبنانی تصمیم داریم که در این خصوص اظهار نظر نکنیم".

علت واقعی کناره گیری حریری چه بود؟

روزنامه النشره پرسید: آیا علت واقعی کناره گیری حریری، تصمیم منطقه ای بود که به وی تحمیل شد یا اینکه به گفته هوادارانش، متحدان حریری از پشت به وی خنجر زدند؟

روزنامه الاخبار نوشت: حریری آنقدر به نصیحت دیگران درباره کناره گیری از قدرت گوش نداد تا اینکه مجبورش کردند کناره گیری کند، آنجا که گفت از من خواستند، اما نگفت آن طرف، داخلی بوده یا منطقه ای. و به این شکل وی، خاندانش و جریان المستقبل برای همیشه از صحنه سیاسی لبنان کنار رفتند.

سناریوهای پس از کناره گیری حریری

وئام وهاب رئیس حزب التوحید العربی این تصمیم را نه شخصی بلکه خارجی دانست.

کلیر شکر تحلیلگر سیاسی گفت: برخی اعتقاد دارند که هدف از کنار گذاشتن حریری، خارج کردن جناح اهل سنتی است که حاضر نشد با حزب الله درگیر شود تا این برگ برنده در شرایط حساس فعلی از دست حزب الله خارج شود، اما سناریوی دوم حاکیست که وی به ظاهر کنار گذاشته شد تا جایش توسط یک شخصیت سنی وابسته به حریری یا نزدیک به او پر شده و به این شکل، صفحه جدیدی در تاریخ لبنان گشوده شود.

نبود حریری به چه معناست؟

دکتر وائل نجم تحلیلگر سیاسی گفت: لبنان به خاطر این کناره گیری دچار خلاء سیاسی خواهد شد که به شخصیتهای داخلی و جریانهای اسلام گرا فرصت می دهد جایگزین نامزدهای اهل سنت شوند، چرا که تحریم انتخابات خطرناک است و اهل سنت لبنان نباید اشتباه مسیحیان در زمینه تحریم انتخابات 1992 را تکرار کنند که نتایج مصیبت باری برای صحنه سیاسی لبنان داشت.

کارشناسان معتقدند که طرح کویت در واقع شامل دیکته عربی منطقه ای بین المللی می باشد که به نفع بازیگر اصلی منطقه یعنی سعودی خواهد بود که همه می دانند هیچ قدمی برای منافع ملتهای منطقه بر نمی دارد و فقط منافع خودش را لحاظ می نماید.

پربیننده ترین خبرها