برخورد امارات با منتشرکنندگان ویدئوهای حملات یمن

برخورد امارات با منتشرکنندگان ویدئوهای حملات یمن
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 17:59

امارات با منتشرکنندگان ویدئوهای عملیات‌‌های صنعاء در ابوظبی و دبی برخورد قضایی می‌کند.

العالم - امارات - یمن

دادستانی کل امارات عربی متحده شهروندانی را که ویدئوهای مربوط به حمله موشکی و پهپادی اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در شبکه‌های مجازی دست به دست کردند، احضار کرد.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه) خبرگزاری رسمی امارات (وام)، دادستانی کل این کشور هشدار داده است که «این قبیل ویدئوها برخی از تأسیسات حیاتی و نظامی [امارات] را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند به امنیت و ثبات جامعه لطمه بزند». «حمد سیف الشامسی» دادستان امارات در این خصوص گفت که اقدامات قانونی بازدارنده در قبال افرادی که چنین فایل‌هایی را منتشر می‌کنند، اتخاذ خواهد شد.

دادستان امارات همچنین می‌گوید که تخطی از این امر باعث ایجاد نابسمانی در این کشور خواهد شد و دادستانی امارات برای عدم انتشار و پخش کردن چنین ویدئوهایی بر آگاهی شهروندان حساب می‌کند. او همچنین مدعی شد که نهادهای اماراتی در بیان حقایق و اطلاعات کاملا شفاف عمل خواهند کرد.

حملات ارتش یمن پس از آن علیه امارات عربی متحده از سر گرفته شد که «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن پیش از انجام این حملات در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داد: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

پیش از دو عملیات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه امارات، البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم».

** پس از عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، وزارت کشور امارات پرواز پهپادها را ممنوع کرد

پس از انجام دو عملیات، وزارت کشور امارات، شنبه، اعلام کرد که پرواز پهپاد‌ها در این کشور به مدت یک ماه ممنوع است و هر کس از این مسئله تخطی کند، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. وزارت کشور امارات درباره علت اتخاذ این تصمیم مدعی شده بود که اخیرا اقدامات اشتباهی از جمله پرواز پهپادها در مناطق جغرافیایی صورت گرفته است که مجوز لازم را نداشته است و کسی حق ندارد در این مناطق، پهپاد یا هواپیما به پرواز درآورد.

امارات در حالی این تصمیمات را اتخاذ کرده است که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، دیشب، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از احتمال حمله به نمایشگاه اکسپو دبی خبر داد. او با استفاده از هشتگ «اکسبو» در اشاره به نمایشگاه اکسپو دبی، هشدار داد: « [در مصاف] با ما شاید شکست بخوری... توصیه می‌کنیم مقصد را تغییر دهید».

همزمان با این بیانیه، پایگاه خبری مرکز اطلاع‌رسانی انصارالله یمن به نقل از «نصرالدین عامر» معاون وزارت اطلاع‌رسانی یمن نوشت: «به نظر می‌رسد که دبی زیباتر باشد... آیا نیروهای ما در نمایشگاه (اشاره به اکسپو دبی) شرکت خواهند کرد؟ به خصوص آنکه چیزهای خوبی برای نمایش گذاشتن هم دارند».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها