جزئیات فرار سرکرده‌های داعش از زندان «الحسکه» سوریه

جزئیات فرار سرکرده‌های داعش از زندان «الحسکه» سوریه
پنج‌شنبه 7 بهمن 1400 - 11:00

یک روزنامه عربی با انتشار گزارشی، جزئیات جدیدی از نحوه فرار تروریست‌های داعش از زندان تحت کنترل قسد (شبه‌نظامیان وابسته به آمریکا)در الحسکه سوریه و هویت شماری از سرکرده‌های فراری داعش فاش کرد.

العالم - سوریه

در حالی که هنوز ماجرای کنترل شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه (قسد؛ وابسته به آمریکا) بر امور زندان «گویران» الحسکه سوریه در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست که آیا درگیری‌ها میان این نیروها و تروریست‌های داعشی در این زندان پایان یافته، برخی منابع ویژه به «القدس العربی» اعلام کردند که شماری از اعضای داعش از این زندان گریخته‌ و خود را به خارج از مناطق تحت کنترل قسد رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، از مهمترین سرکرده‌های داعشی فراری از این زندان، «ابو دجانه» است که از سرکرده‌های عراقی داعش است که زمانی از اعضای«القاعده» بود و سپس وظایفی سازمان‌دهی شده را در داعش در رقه برعهده گرفت. «ابوحمزه الشرقیه» از سرکرده‌های نظامی داعش و از اعضای کادر نظامی این گروه تروریستی در حومه حلب، که در نبرد باغوز دستگیر شده بود، دیگر فردی است که موفق به فرار شده است.

یکی از بستگان «د.ج» از سرکرده‌های فراری داعش از این زندان در نامه‌ای خصوصی به القدس العربی نوشت که این سرکرده‌های داعشی از طریق خودرویی که در محله الزهور، منتظر آن‌ها بود متواری شدند و راهی برای انتقال این فراریان به خارج از مناطق تحت کنترل نیروهای قسد تامین شده است.

منابع آگاه می‌گویند که گروهی که موفق به فرار از این زندان شده‌اند داری ملیت‌های عراقی و سوری هستند و شمار آن‌ها به ۳۵ نفر می‌رسد که با همکاری یکی از نگهبانان زندان موفق به قاچاق گوشی تلفن همراه شده تا با هماهنگی هسته‌های فعال سازمانی در محله گویران اقدام به فرار کنند.

به گفته یکی از منابع، تعدادی دیگر از زندانیان فراری راهی صحرای سوریه شده‌اند و همچنان در آن‌جا مخفی هستند. «همام عیسی» روزنامه‌نگار متخصص در امور گروه‌های تروریستی، نیز گفت که سه تن از سرکرده‌های داعشی موفق به فرار به مناطق مسکونی اطراف زندان شدند.

همام عیسی افزود که هنوز ده‌ها تن از اعضا و سرکرده‌های داعش متواری هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه علیرغم وارد کردن نیروهای کمکی گسترده، ایزوله کردن شهر از اطراف و اعمال مقررات منع رفت و آمد در آن، هنوز نتوانسته‌اند بر مهاجمانی که به زندان حمله کرده‌اند، غلبه کنند.

اما «فرهاد الشامی» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، در توییتی در توییتر نوشت که نیروهای تحت رهبری کردها دیروز کنترل زندان را به طور کامل به دست گرفتند و به نقل از رویترز، تمام ۳۰۰ جنگجوی باقی‌مانده داعشی تسلیم شده‌اند.

مقامات به رویترز گفتند که حداقل ۲۰۰ زندانی ستیزه جو و ۳۰ تن از نیروهای امنیتی از زمان حمله تروریست‌های داعش به این زندان در روز پنجشنبه گذشته در تلاش برای فراری دادن تروریست‌های داعشی، کشته شده‌اند.

یک منبع نظامی وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه که به دلایل امنیتی ترجیح داده هویت خود را مخفی کند، به «القدس العربی»گفت که مذاکراتی دیروز (چهارشنبه، ۲۶ ژانویه) بین نیروهای دموکراتیک سوریه وداعش صورت گرفته است که منجر به «آزادی حدود ۲۰۰ نفر از اعضای داعش و نفوذ آن‌ها به صحرا در ازای آزادی ۲۳ نفر از اعضای قسد» شد.

منابع دیگری می‌گویند که تعدادی از بازداشت شدگان در محله‌های مجاور زندان و به طور مشخص در محله‌های المفتی، گویران، الزهور و حوش البائر مخفی شده‌اند و تعدادی از زندانیان فراری نیز وجود دارند که همچنان در حومه جبل عبدالعزیز در الحسکه و الخابور تحت تعقیب قسد قرار دادند و تعدادی از آن‌ها را در جریان این تعقیب و گریز کشته شده‌اند.

زین العقیدی، روزنامه‌نگار سوری می‌گوید افرادی هستند که در واقع به حومه رقه و دیرالزور رسیده‌اند، این افراد در روز اول حوادث زندان، با سوء استفاده از سردرگمی ایجاد شده در الحسکه موفق به ترک آن از طریق همراه شدن با آوارگان شدند.

یکی از شهروندان به نام «علی» از اهالی المیادین می گوید که بستگانش در حومه البصیره تأیید کردند که پسرشان پس از دستگیری در ابتدای سال ۲۰۱۹ در الباغوز از زندان الصناعه آزاد شده است و به گفته آن‌ها در یک مکان امن به سر می‌برد و به احتمال زیاد به ترکیه خواهد رفت.

زین العقیدی به «القدس العربی» توضیح می دهد که عملیات فرار اصلی در روز اول، به ویژه در غروب، زمانی که الحسکه هرج و مرج بی سابقه ای را تجربه کرد، قبل از تکمیل حصار امنیتی در روز بعد از حوادث زندان، انجام شده است.

عناصر داعش از روز پنجشنبه گذشته زندان گویران الحسکه را تصرف کرده و درگیری سختی بین آن‌ها با شبه‌نظامیان قسد که قصد تسلط دوباره بر این زندان را دارند، به وقوع پیوسته است حال آنکه ۸۵۰ کودک در این زندان هستند. قسد ادعا می‌کند که کنترل زندان صنعتی شهر الحسکه را به طور کامل به دست گرفته و تمامی اعضای داعش در داخل آن تسلیم شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها