گزارش العالم از عقب‌نشینی غیرمنتظره مزدوران امارات در شبوه و مأرب+ ویدئو

شنبه 9 بهمن 1400 - 13:25

چند روز بعد از تحرکات نظامی شبه‌نظامیان موسوم به "تیپ عمالقه"- تحت اوامر امارات- در استان‌های شبوه و یمن، تحولات جدید در جبهه‌های نبرد در استان‌های جنوبی و شرقی یمن در حال وقوع است. این گروه مزدور به طور ناگهانی از "باز استقرار نیروهایش" و پایان عملیات نظامی‌اش خبر داد.

العالم- یمن

به گزارش العالم، مرکز اطلاع‌رسانی شبه‌نظامیان "تیپ عمالقه" با انتشار ویدیویی از صحنه عقب‌نشینی، اعلام کرد که عناصر تیپ عمالقه تجهیزات نظامی‌شان را از شبوه خارج و در حال "باز استقرار" در دیگر مناطق هستند. این نیروها با موفقیت به عملیات نظامی‌شان پایان دادند.

"عیدروس الزبیدی" رئیس شورای انتقالی نیز در بیانیه‌ای، از پایان عملیات "طوفان جنوب" و بازگشت نیروها به مناطق سابق خبر داد.

عقب‌نشینی غیرمنتظره عناصر "تیپ عمالقه باعث برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها شده است به‌ویژه اینکه این اقدام بعد از شدت گرفتن تهدیدها علیه امارات از سوی نیروهای یمنی صورت گرفته که از ابوظبی می‌خواهند از یمن خارج شوند تا امارات به کشوری ناامن تبدیل نشود.

برخی از تحلیلگران معتقدند که این عقب‌نشینی مقدمه‌ای برای فرار امارات از استان‌های شرقی یا دست کم پایان دادن به تحرکات نظامی‌اش است به‌ویژه اینکه نیروهای یمنی با حملات موشکی و پهپادی به عمق امارات، باعث نگرانی مقامات این کشور شیخ‌نشین شده است.

در حالی‌که منابع قبیله‌ای و محلی در استان شبوه این عقب‌نشینی اماراتی را زیر سوال برده و می‌گویند که هیچ نشانه ملموسی برای تایید ادعای "تیپ عمالقه" درباره عقب‌نشینی و باز استقرار نیروهایش وجود ندارد.

منابع محلی به نقل از شاهدان عینی تأکید کردند عناصر "تیپ عمالقه" مستقر در شهرستان‌‌های شمالی شبوه در حال پاک کردن شعارها و لوگوی این گروه از خودروهای نظامی‌شان و درج شعارهای دیگر گروه‌ها بودند.

از سوی دیگر، نیروهای مسلح یمن از ادامه عملیات‌شان در شبوه خبر دادند.

سرتیپ ستاد "یحیی سریع" اعلام کرد که یگان موشکی یمن محل تجمع عناصر مزدور و داعشی‌های وابسته به امارات را در بخش "عسیلان" در استان شبوه با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است که در جریان این عملیات نزدیک به 40 نفر از این عناصر از جمله فرماندهان کشته یا زخمی شده و تجهیزات آن‌ها منهدم شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها