هشدار دیپلمات چین به آمریکا نسبت به بروز مناقشه نظامی بر سر تایوان

هشدار دیپلمات چین به آمریکا نسبت به بروز مناقشه نظامی بر سر تایوان
شنبه 9 بهمن 1400 - 14:54

سفیر چین در آمریکا نسبت به بروز مناقشه نظامی احتمالی در مورد مسئله تایوان در پس مداخله‌های واشنگتن هشدار داد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش روزنامه گاردین، "کین گانگ" در گفت وگو با رادیو عمومی آمریکا تصریح کرد که چین و آمریکا ممکن است بر سر آینده تایوان با یک "مناقشه نظامی" روبرو شوند؛ اشاره‌ای ضمنی و غیرمعمول این دیپلمات چینی در مورد چشم‌انداز وقوع جنگی احتمالی.

این دیپلمات چینی افزود: مسئله تایوان بزرگترین "انبار باروت" میان چین و آمریکا است. اگر مقامات تایوان در مسیر استقلال گام بردارند، احتمال زیاد چین و آمریکا تحت این مسئله با مناقشه نظامی روبرو خواهند شد.

این اظهارات سفیر چین در آمریکا در حالی مطرح شده است که تنش‌ها در مورد مسئله تابوان همچنان رو به افزایش است و چین همچنان تایوان را جزوی از خاک خود می داند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در نوامبر گذشته به جو بایدن گفت که هرگونه حمایت واشنگتن از طرح استقلال تایوان "بازی با آتش" است و کسی که با این آتش بازی کند، در آن خواهد سوخت.

سفیر چین در آمریکا تصریح کرد: مقامات دولتی فعلی تایوان به دنبال استقلال با جلب حمایت آمریکا و تشویق واشنگتن هستند. کاخ سفید با بازی با مسئله تایوان به دنبال مهار چین است.

پکن می گوید تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.

به گزارش ایرنا، جامعه بین الملل اصل چین واحد را به رسمیت شناخته و اساس روابط چین و اتحادیه اروپا نیز بر همین اصل استوار است.

گرچه آمریکا سال‌ها پیش اصل چین واحد را امضا کرده اما همچنان گوشه چشمی به جزیره تایوان دارد و می‌خواهد از آن به عنوان اهرمی برای فشار بر چین استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها