آغاز فرآیند آشتی ملی در سوریه

آغاز فرآیند آشتی ملی در سوریه
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 14:27

فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان در حومه جنوبی دمشق آغاز شد.

العالم - سوریه

با ورود مقامات بلندپایه ارتش و نهاد‌های امنیتی سوریه به شهر کِسوه در حومه جنوبی دمشق، فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان آغاز شد.

هزاران نفر از شهروندان در شهر کِسوه واقع در جنوب دمشق با سر دادن شعار‌هایی در حمایت از رئیس جمهور بشار اسد،​ از مقامات بلندپایه امنیتی سوریه استقبال کردند. این مقامات برای آغاز فرآیند آشتی ملی و اعطای مصونیت و عفو به آن‌هایی که متقاضیِ دریافتِ عفو ریاست جمهوری هستند، وارد کسوه شده اند.

معتز جومران، ​فرماندار حومه جنوبی دمشق گفت: امروز فرمان عفو عمومی از سوی رئیس جمهور بشار اسد صادر شد تا فرآیند آشتی در این منطقه جنوبی دمشق و بعد سراسر سوریه آغاز شود. اهمیت چنین فرآیندی، ​ نقش مهم آن در ایجاد صلح در کشور است.

عبدالرحمان الخطیب نماینده مجلس سوریه نيز خاطر نشان کرد: ما درخواست‌ها برای پیوستن به فرآیند آشتی ملی را نزد رئیس جمهور اسد بردیم و او هم کمیته امنیتی با حضور مقامات ارتش و امنیتی تشکیل داد تا مشکلات مردم را حل کنند و وضعیت درست شود.

صد‌ها نفر برای معرفی خود و دریافتِ عفو ریاست جمهوری در مراکز آشتی ملی حاضر شدند. برخی از آنان در دوران جنگ سوریه از ارتش گریخته بودند، ​برخی علیه دولت اسد اقداماتی انجام دادند و برخی هم عضو سازمان‌های مسلحانه شده بودند.

شهروند سوری گفت: ما بی قانونی کردیم، اما می‌توانیم به فرآیند آشتی بپیوندیم. ما هم مثل بسیاری از سوری ها، ​ گمراه شدیم. هر آدمی اشتباه می‌کند. ما امروز به اینجا آمدیم تا به لطف رئیس جمهور اسد به مسیر درستِ وطن مان بازگردیم.

این​ جامع‌ترین فرآیند آشتی ملی در جنوبِ پایتخت سوریه است. از سال ۲۰۱۶ تاکنون، ​ بیش از ۲۷۰۰ نفر در جنوب دمشق به فرآینده آشتی ملی پیوسته اند. تا هفته آینده، ​هزاران نفر دیگر هم شانس پیوستن به این فرآیند و آغاز زندگی طبیعی دارند. سال هاست دولت سوریه در مناطقی که سال‌ها عرصه ناآرامی و خشونت بود، ​ فرآیند آشتی ملی را بر راه حلِ نظامی ارجحیت داده است. چنین توافق‌هایی می‌تواند با مذاکره، بحران‌های پیش روی کشور را حل کند.

پربیننده ترین خبرها