اشاره تلویحی وزیر خارجه عُمان به لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

دوشنبه 11 بهمن 1400 - 14:08

وزیر خارجه عمان در دیدار با همتای سوری خود در دمشق با اشاره تلویحی به لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: ما مشتاقانه منتظر گفت‌وگو و رایزنی با سوریه و بازگشت انسجام عربی به وضعیت عادی خود هستیم.

العالم ـ سوریه

سفر روز دوشنبه «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به سوریه در حالی است که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کماکان مطرح است، هر چند «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دیروز (یکشنبه) در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عنوان کرد که «شرایط بازگشت سوریه به این اتحادیه هنوز فراهم نیست».

با این حال، وزیر خارجه عمان امروز در دیدار با همتای سوری خود در دمشق به صورت تلویحی بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد و گفت: «ما مشتاقانه منتظر گفت‌وگو و رایزنی با سوریه و بازگشت انسجام عربی به وضعیت عادی خود هستیم».

وزیر خارجه سوریه هم در دیدار با همتای عمانی خود اظهار داشت که عمان در جنگ علیه تروریسم در کنار سوریه قرار داشته است.

اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱ و در اوج بحران سوریه ناشی از تشدید حملات تروریسم، با هدایت برخی کشورها ، عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

ابوالغیط دیروز درباره نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب به میزبانی کشور کویت گفت: در این نشست به وضعیت کشورهای عربی و همه مشکلات آن‌ها، اوضاع منطقه و بین المللی و تأثیر آن بر اوضاع منطقه و کشورهای عربی پرداخته شد.

وی با بیان اینکه وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست مشورتی روز یکشنبه خود در کویت به احتمال حضور سوریه در اجلاس بعدی سران اتحادیه عرب و بازگشت دمشق به کرسی خود در این اتحادیه اشاره نکردند، گفت: «هنوز شرایط برای بازگشت سوریه به این اتحادیه مهیا نیست»

به گزارش ایرنا، اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مهیا نبودن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حالی بیان شد که تعدادی از کشورهای عربی از جمله مصر، امارات، عمان و الجزایر میزبان بعدی سران اتحادیه عرب خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شده‌اند و وزیر خارجه الجزایر در روزهای گذشته با سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کرده است.

از سوی دیگر، طی ماه های اخیر گشایش‌هایی در روابط کشورهای عربی با سوریه رخ داده و بسیاری احتمال می دهند که در اجلاس پیش روی اتحادیه عرب، کشورهای عضو به رفع تعلیق عضویت سوریه رای مثبت دهند.

پربیننده ترین خبرها