تنش میان واشینگتن و مسکو در نشست شورای امنیت بر سر بحران اوکراین

تنش میان واشینگتن و مسکو در نشست شورای امنیت بر سر بحران اوکراین
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 07:48

نشست شورای امنیت سازمان ملل شاهد اتهام‌زنی آمریکا و روسیه به یکدیگر بود.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، تنش میان ایالات متحده و روسیه بر سر استقرار نیروهای مسکو در مجاورت مرز اوکراین نشست شورای امنیت سازمان ملل را متاثر از خود ساخت و طرفین، یکدیگر را به اقدامات «تحریک‌آمیز» متهم کردند.

روسیه نتوانست مانع از برگزاری این نشست علنی در شورای امنیت شود که به درخواست ایالات متحده در رابطه با آن‌چه واشینگتن تهدیدات مسکو علیه صلح و امنیت بین‌المللی نامیده است، تشکیل می‌شد.

از آنجایی که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه ایالات متحده، چین، فرانسه و انگلستان از حق وتو برخوردار است، این شورا نمی‌تواند اقدام خاصی درباره این شرایط انجام دهد، جز این که امکان بحث و گفت‌وگو میان طرفین را فراهم آورد.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، به شورای امنیت گفت: «تهدید به تهاجم در مرز اوکراین... تحریک‌آمیز است. اما این که ما آن‌چه را که در حال رخ دادن است، توصیف می‌کنیم عملی تحریک‌آمیز نیست.»

وی افزود: «این تحریکات از جانب روسیه صورت می‌گیرد، نه از جانب ما یا دیگر اعضای این شورا.»

از سوی دیگر واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در ایالات متحده، تاکید کرد که «هیچ شواهدی» وجود ندارد که نشان از برنامه‌ریزی مسکو برای اقدام نظامی علیه اوکراین داشته باشد و روسیه همواره این اتهام را رد کرده است.

نبنزیا اظهار داشت: «همکاران غربی ما از لزوم تنش‌زدایی صحبت می‌کنند. با این حال بیش از همه، آنها خودشان به تنش‌ها و مجادلات دامن می‌زنند.»

0وی افزود: «بحث در مورد تهدید جنگ به خودی خود امری تحریک‌آمیز است. شما به نوعی خودتان خواستار این امر هستید و می‌خواهید چنین چیزی رخ بدهد. شما منتظرید تا این امر به وقوع بپیوندد تا به این ترتیب حرف‌هایتان به واقعیت تبدیل شود.»

این مقام دولت روسیه همچنین گفت که مسکو از بحث درباره اوکراین هراسی ندارد، اما دلیل برگزاری این نشست را نمی‌فهمد و در عین حال این که روسیه هرگز تایید نکرده که چه تعداد نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها