بدهی‌های بی سابقه تهدیدی برای عربستان و سنگینی مالیات بر دوش شهروندان

بدهی‌های بی سابقه تهدیدی برای عربستان و سنگینی مالیات بر دوش شهروندان
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 22:26

گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سیاست های محمد بن سلمان ولی عهد سعودی عربستان را به لبه پرتگاه خواهد برد.

العالم درگوشی

کارشناسان متخصص با اشاره به افزایش شدید بدهی های عربستان همزمان با افزایش بدهی های سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، معتقدند آمارهای اقتصادی عربستان بیانگر بدهی های بی سابقه ای است که به زودی این کشور را به بدترین شکل تهدید می کند.

این تنها بخشی از واقعیت هایی است که عربستان آن را فاش کرد و اینکه حجم بدهی سال 2022 به 250 میلیارد دلار رسیده است و درآمدهای حاصل از صادرات نفت، کاهش یافته و دولت ترجیح داده بدهی کلی عربستان در سال 2022 ، 938 میلیارد ریال باقی بماند.

اما دلیلش چیست؟

برکسی پوشیده نیست که عربستان به دلیل گستردگی ذخایر نفتی و حجم گسترده صادرات نفتی، یکی از ثروتمندترین کشورهای خلیج فارس است .

رسانه های رسمی عربستان سعودی از نبوغ بن سلمان که به افزایش بودجه سال 2022 منجر شده، تقدیر و ستایش می کنند اما بسیاری از مطبوعات بین المللی این امار و اطلاعات را نادرست و دادن آدرس غلط می دانند.

با این حال، اطلاعات واقعی نشان می‌دهد که محمد بن سلمان با ایده های خود،ثروت های کشور را نابود می کند.

همچنین برخی واقعیت ها درباره مازاد بودجه سال 2022 عربستان سعودی از افزایش مالیات های بیشتری بر شهروندان خبر می دهد.

کسری بودجه عربستان

عربستان به مدت 7 سال (از 2015 تا 2021) در دوره حکومت ملک سلمان و پسرش، ولیعهد محمد، شاهد کسری بودجه بوده، زیرا ارقام و آمار نهادهای دولتی "بدون در نظر گرفتن تحلیل های مطبوعات خارجی" نشان می داد از سال 2000 تا 2014 (15 سال ) عربستان 4 بارشاهد کسری بودجه بوده است و کسری بودجه یا مازاد بودجه در عربستان به اندازه ای که تحت تاثیر قیمت نفت است به سیاست های اقتصادی دولت مربوط نمی شود.

پروژه های بیابان زدایی خیالی

یک سال قبل یعنی در فوریه ۲۰۲۱، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اعلام کرد،حقیقت تلخی پشت رویاهای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از چشم‌انداز 2030 و پروژه‌های توهم زای وی وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی نوشت سخن گفتن بن سلمان از دنیای جدید و سفرهای 20 دقیقه ای میان شهرهای عربستان و به صفر رساندن گاز کربن به گونه ای است که وی احساس می کند طبیعت تحت فرمان او است و همه این موارد را عادی می داند.

آمارهای وزارت دارایی عربستان درباره درآمدها بیانگر افزایش میانگین واردات غیرنفتی از 10 درصد در سال 2010 به 40 درصد در سال 2021 است که به معنای کاهش وابستگی به نفت است!

اما !!...این تحلیل ظاهری موضوع است و سوال اینجاست : افزایش میزان واردات غیرنفتی از کجاست ؟ جواب از جیب شهروندان است!.

میزان مالیات در مدت مشابه، 340 درصد افزایش داشته و از 87 میلیارد ریال در سال 2017 به 295 میلیارد ریال در سال 2021 رسیده است.

این افزایش قابل توجه 340 درصدی نرخ مالیات، ناشی از افزایش انواع مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده 15 درصدی و مالیات بر درآمد، افزایش مبلغ جریمه ها و تخلفات است که بر گرده شهروندان سنگینی می کند ، و افزایش میانگین درآمدهای غیرنفتی را به دنبال داشته نه تنوع بخشیدن به اقتصاد که توسط بن سلمان تبلیغ می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها