سناتور آمریکایی: بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند

سناتور آمریکایی: بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 12:55

رئیس کمیته روابط خارجی سنا ضمن مخالفت با مذاکرات وین، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

العالم - آمریکا

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه‌ای در کنگره ضمن اعلام مخالفت با ادامه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران، از دولت بایدن خواست که تحریم‌ علیه ایران و شرکت‌هایی را که با این کشور تعامل دارند، تشدید کند.

وی در سخنرانی خود ضمن ابراز نارضایتی از افزایش واردات نفت ایران از سوی چین گفت: «چین در حال خریداری نفت ایران با تخفیف است. چین در سال گذشته، ۳۵۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کرده که معادل انتقال ۱۰ میلیارد دلار به ایران می‌شود که این در تناقض با تحریم‌های فعلی است».

وی سپس با ابراز مخالفت با ادامه مذاکرات وین، از دولت بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه، سیاست‌ جدیدی را در پیش بگیرد و اجرای تحریم‌ها علیه ایران و شرکت‌هایی که با این کشور تعامل دارند را تشدید کند.

این سناتور دموکرات در این خصوص ادامه داد: «دولت (جو) بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند و شرکت‌های چینی که با ایران تعامل دارند را طوری هدف قرار دهد که متحمل هزینه‌های سنگینی شوند».

وی درخواست خود را به دولت بایدن محدود نکرد و از طرف‌های مذاکره‌کننده و اتحادیه اروپا نیز خواست تا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند و در این باره گفت: «ما گروه 1+5 را ترغیب می‌کنیم تا بر اساس پارامترهای برجام، مکانیسم ماشه برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران را فعال کنند».

باب منندز در ادامه از اتحادیه اروپا به نوعی خواست که قوانین برجام را زیرپا بگذارنند و اینطور ادامه داد: «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که تحریم‌های قبل برجام را مجدداً علیه ایران وضع کند».

این اولین تلاش یک سناتور آمریکایی برای اعمال فشار به دولت بایدن برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران نیست و دیگر نمایندگان کنگره نیز اقدامات مشابهی را در این زمینه انجام داده‌اند به طوریکه اخیراً ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند.

«تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نوشتند: «مالکان کشتی و مشتریان نفت ایران در چین بیشتر ریسک می‌پذیرند، زیرا معتقدند که دولت شما برای تنبیه آنها به خاطر جرایمی که مرتکب می‌شوند، بسیار ضعیف و بلاتکلیف است».

تلاش کنگره آمریکا برای انزوای ایران در شرایطی است که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش در جریان است و براساس تفاهم صورت گرفته بین طرف‌ها قرار است از امروز این مذاکرات برای یک هفته متوقف شود تا هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت کنند.

در همین خصوص نیز یک منبع آگاه گفت که با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این منبع با بیان این‌که روند گفت‌وگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار داشت: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها