ترکیه چاره ای جز همکاری با عراق ندارد

ترکیه چاره ای جز همکاری با عراق ندارد
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 16:46

اداره مبارزه با تروریسم در شمال عراق اعلام کرد که جنگنده های ترکیه مواضع افراد مسلح حزب کارگران کردستان در شمال عراق را بمباران کردند که در جریان آن شماری کشته و زخمی داشت.

العالم – کشکول

دفتر اطلاع رسانی امنیتی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز با محکوم کردن این بمباران از ترکیه خواست به اصل حسن همجواری متعهد باشد و تاکید کرد بغداد آماده همکاری با ترکیه برای تامین امنیت مرزی است.

هیچ کشوری در دنیا نیست که اجازه دهد گروه های مسلح بخواهند امنیت و ثبات آن کشور و کشورهای همجوار را تهدید کنند، در خاورمیانه نیز کمتر کشوری است که به خاطر گروه های مسلح تروریستی، با کشورهای همسایه اش دچار مشکل نباشد، لذا برای حل مشکل بدون مخدوش کردن حاکمیت کشورهای اطراف، از طریق هماهنگی، اقدام به مبارزه با این گروه ها می نماید.

اما متاسفانه ترکیه بدون هماهنگی با مقام های عراقی اقدام به گلوله باران، بمباران، ورود به خاک عراق یا احداث پایگاه های نظامی می کند با اینکه دولت عراق بارها گفته که مخالف این نوع اقدامات ترکیه است.

ترکیه به بهانه دفاع از خود گروههای مسلح تروریست را مسلح کرده و آموزش می دهد و علیه منافع کشورهای همجوارش اقدام می کند که دخالت ترکیه در سوریه و احداث 37 پایگاه نظامی در شمال عراق بهترین گواه به این مدعاست.

کارشناسان معتقدند هدف آنکارا از احداث این پایگاهای نظامی مبارزه با حزب کارگران کردستان نیست به این دلیل که می داند بدون هماهنگی با مقامهای عراق قادر به چنین مبارزه ای نیست بلکه هدفش نفوذ نظامی در عراق برای استرداد مناطقی از شمال عراق است که مدعی است در سال 1923 پس از سقوط امپراطوری عثمانی از ترکیه جدا شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها