دیدار وزرای امور خارجه چین و روسیه در پکن

دیدار وزرای امور خارجه چین و روسیه در پکن
جمعه 15 بهمن 1400 - 02:33

وزرای امور خارجه روسیه و چین ضمن تأکید بر مواضع واحد خود در قبال تحولات بین‌المللی گفتند دیدار روز جمعه رؤسای جمهور دو کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.

العالم - آسیا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «وانگ یی» همتای چینی او روز پنجشنبه بر موضع واحد خود در قبال اوکراین و تحولات جهانی تأکید کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وانگ یی گفت یکی هدف اصلی دیدار او با لاوروف، ایجاد آمادگی سیاسی برای دیدار روسای جمهور دو کشور در روز جمعه است. او با اشاره به دستاوردهای عظیم روابط دو کشور در سال‌های گذشته، بر آمادگی پکن برای تقویت همکاری‌های جامع راهبردی بین دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه چین «درک و حمایت» خود را از مواضع روسیه در قبال ناتو و آمریکا و «عدم تقسیم‌پذیری امنیت» ابراز داشت و دو طرف درباره مسائلی نظیر اوکراین، افغانستان و اوضاع در شبه‌جزیره کره را به بحث گذاشتند.

لاوروف با تأکید بر اهمیت دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین‌پینگ» همتای چینی او گفت، چنین دیداری موجب تعمیق روابط، تقویت ایجاد نظام روابط بین‌المللی مدرن و پیشبرد توسعه پایدار جهانی خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، دو طرف درخصوص سطح بالای همکاری‌های راهبری و هماهنگی نزدیک فارغ از تأثیرات اوضاع سیاسی بین‌المللی اجماع دارند که می‌تواند برای ثبات و قابل پیش‌بینی بودن روابط بین‌المللی سازنده باشد. او همچنین توان برگزاری المپیک زمستانی در شرایط سخت کرونایی توسط چین را شایسته تقدیر دانست.

لاوروف اخیرا در تماس با همتای آمریکایی تاکید کرد که توافقات در مورد تقسیم‌ناپذیری امنیت که در اجلاس سران «سازمان امنیت و همکاری اروپا » در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۱۰ به دست آمد، نه تنها شامل آزادی ائتلاف‌هایی است که کشورهای غربی با توجه به تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو به شدت از آن دفاع می‌کنند، بلکه این توافقنامه‌ها همچنین مانع می‌شوند که کشوری امنیت خود را به بهای به خطر انداختن امنیت سایر کشورها افزایش دهد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه گفت: «رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات تایید نشده، تحریف شده و عمدتاً دروغ و تحریک آمیز درباره آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد منتشر می‌کنند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها