البیاتی در گفتگو با العالم: ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای است/ احیای مساله فلسطین توسط انقلاب اسلامی/ عراق در مسیر عادی سازی قرار نخواهد گرفت/ امام خمینی (ره) به ملت های اسلامی اعتماد به نفس و هویت بخشید/ هیچ معادله ای بدون حضور و مشارکت ایران حل نمی شود

البیاتی در گفتگو با العالم: ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای است/ احیای مساله فلسطین توسط انقلاب اسلامی/ عراق در مسیر عادی سازی قرار نخواهد گرفت/ امام خمینی (ره) به ملت های اسلامی اعتماد به نفس و هویت بخشید/ هیچ معادله ای بدون حضور و مشارکت ایران حل نمی شود
شنبه 16 بهمن 1400 - 21:31

"عباس البیاتی" از رهبران حزب "الدعوه" تأکید کرد، انقلاب اسلامی ایران قضیه فلسطین را از حاشیه به متن سیاسی برگرداند و در کانون توجهات ملی، سیاسی و بین‌المللی قرار داد.

العالم - عراق

"عباس البیاتی" از رهبران حزب "الدعوه" در گفت‌وگو با شبکه العالم، ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد بهار انقلاب اسلامی، اظهار داشت که تاثیرات و پیامدهای پیروزی انقلاب نشان می‌دهد که این انقلاب چه دستاوردهایی را در عرصه سیاسی اسلامی، عربی و در منطقه خاورمیانه به‌وجود آورده است.

احیای مساله فلسطین توسط انقلاب اسلامی

البیاتی به نقش انقلاب اسلامی در احیای قضیه فلسطین و برگرداندن آن از حاشیه به متن سیاسی اشاره کرد و گفت: "انقلاب اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس معرفی کرد که پیش از آن، چنین روزی وجود نداشت. دوم آنکه، سفارت اسرائیل در تهران به سفارت فلسطین تبدیل شد، و سوم اینکه گفت‌وگوها و صحبت درباره فلسطین و مقاومت شکلی جدی پیدا کرد. مقاومت در گذشته محتوایی سکولار داشت و چیزی به نام مقاومت اسلامی وجود نداشت؛ بنابراین مقاومت اسلامی گزینه‌ای بی‌بدل شد که منطق خود را به‌ویژه در روزهای اخیر تحمیل کرده است همانطور که غزه منطق خود را بر دشمن صهیونیست و همچنین بر معادله بین‌المللی و منطقه‌ای تحمیل کرده به نحوی که اسرائیل برای نخستین بار به سازمان ملل متوسل، و خواستار آتش‌بس شد."

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی، تعامل منطقه و جامعه جهانی با قضیه فلسطین از یک سو تعاملی رسمی و از سوی دیگر کلاسیک و روتین بود و به تدریج وارد دالان‌ها و راهروهای سیاسی و تسویه‌حساب‌ها شده بود ولی انقلاب اسلامی به این قضیه جانی دوباره بخشید و آن را در بستر طبیعی خود قرار داد؛ چرا که آن مساله‌ای محوری برای مسلمانان و آزادگان جهان است.

البیاتی تأکید کرد با نفوذ رویکرد و فرهنگ غربی به منطقه، هویت مسلمانان در حال فروپاشی بود در حالی‌که انقلاب اسلامی افتخار به اسلام را به عنوان عقیده و هویت و قدرتی مطلق تبدیل کرد.

وی اظهار داشت بهترین توصیف از تاثیرات ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی را دشمن سرسخت آن یعنی "موشه دایان" مطرح کرده که گفته است" انقلاب اسلامی زلزله‌ای است که منطقه را لرزاند و پایانی برای آن نیست".

البیاتی درباره روابط ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی با کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای منطقه اظهار داشت: "این روابط دو جنبه داشت: عدم استقلال ایران در مقابل ابرقدرت‌های سلطه‌گر؛ لذا فاقد اراده بود. جنبه دوم نیز، این کشورها و بسیاری از کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای خلیج‌فارس به ایران و به شاه به عنوان قدرت سلطه‌گر منطقه‌ای می‌نگریستند که همه معادلات را تعریف و مشخص می‌کردند."

این رهبر حزب الدعوه افزود: "بعد از انقلاب اسلامی، ایران کشوری مستقل شد که منافع عالی ملی خود را دنبال می‌کند. ایران همچنین دست دوستی و برادری را به دیگران دراز کرد و به کشورهای همسایه کمک می‌کند و منافع ملی و استقلال آنها احترام می‌گذارد."

او با اشاره به حمایت کشورهای متخاصم از رژیم معدوم صدام در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: برخی کشورهای منطقه به جای اینکه جمهوری اسلامی را در آغوش بگیرند و با آن تعامل داشته باشند، به آن حسادت و آن را محاصره کردند و دلارهای زیادی را علیه ایران هزینه می‌کردند که این رویکرد خصمانه، امنیت داخلی آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

البیاتی افزود: این تعامل به جای اینکه به عاملی مثبت تبدیل شود ولی به دلیل ترس برخی از کشورها از آگاهی ملت‌های‌شان درباره اوضاع اسف‌بار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای‌شان و به تبع آن، الگوبرداری آنها از رویکرد جمهوری اسلامی در تاسیس دولتی متکی به خود، به عاملی غیرسازنده تبدیل شد. این موضع معکوس به دلایلی از جمله ترس از ظهور بیداری اسلامی اتخاذ شد و همچنین کشورهای ابرقدرت نگران بودند که با رفتن شاه، منافع‌شان دچار ضرر شود و لذا، آنها تلاش می‌کردند به سدی نفوذناپذیر در برابر تابش اشعه‌های انقلاب به منطقه تبدیل شوند.

ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای است/ ایران تحریم را به فرصت تبدیل کرده است

وی افزود: امروز پس از 43 سال محاصره و تحریم، ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای است که به تسلیحات وارداتی وابسته نیست.

البیاتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت علمی منطقه است اظهارداشت: ایران امروز محاصره و تحریم ها را فرصتی برای توسعه توان نظامی و دفاعی خود قرار داده است. امروزه ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که تسلیحات سبک و متوسط وارد نمی کند و به زودی به سلاح های سنگین بسنده می کند.

بخش های زیادی از مردم عراق وارد موج انقلاب اسلامی شدند

رهبر حزب الدعوه درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر عراق، گفت: عراق همسایه ای است که 1300 کیلومتر مرز مشترک و روابط اجتماعی، مذهبی و فرهنگی با ایران دارد، بنابراین عراق، اولین کشوری بود که تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت که برایش خیر و برکت داشت زیرا امام خمینی (ره) 14 سال در عراق بودند، دوم عتبات عالیات و سوم حوزه های علمیه و تعاملات آن همگی از موضوعات تأثیرگذار بودند، زیرا مردم عراق نه تنها شیعیان بلکه کردها نیز با این انقلاب همصدا شدند و بخش های زیادی از مردم عراق وارد موج انقلاب اسلامی شدند ، زمانی که رژیم بعث عراق این همبستگی و استقبال را دید با آهن و آتش در صدد سرکوب هر صدای اسلامی و مخالف برآمد تا جنگ تحمیلی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد تا صدای مخالفان را در خیابان ها خفه کند و با صدای توپ ها، صدای مخالفان حاضر در خیابان را خاموش کند، بنابراین تعامل عراقی ها بسیار گسترده بود. این تعامل، بیداری اسلامی را به وجود آورد که اکنون تحت عناوین بزرگ و زیادی از جمله الحشد ، احزاب و جنبش های اسلامی شاهد آن هستیم و همه آنها به نوعی از انقلاب اسلامی و جنبش شهيد سيد محمد باقر صدر، تغذیه کرده اند.

البیاتی گفت: جریان اسلامی اکنون در همه کشورهای جهان اسلام فعال است، قبلا جریانات مارکسیست، ناسیونالیست و میهن پرستان فعال بودند، اکنون جریان اسلامی از طنجه تا جاکارتا و همچنین از دریای عرب تا دریای مدیترانه، از دریای خزر تا اقیانوس اطلس فعال است. بنابراین همیشه احزاب و جریان های اسلامی پس از تشکیل، شروع به مقاومت در برابر اشغالگری و دیکتاتوری کردند و در تلاشند تا جایی برای خود و برنامه هایشان در حاکمیت و تدوین تصمیمات ملی بیابند.

رهبر حزب الدعوه افزود: جریان اسلامی امروز در عراق جریانی نفوذ کرده وریشه دار است، این جریان پس از سال 2003 متولد نشد، بلکه قبل از این تاریخ وجود داشت و در سال 2003 بخشی از قدرت را از طریق تفاهم با برخی از شرکای ملی در پرتو یک برنامه ملی به دست گرفت اما این جریان همچنان ضامن استقلال کشور و جلوگیری از نفوذ اسرائیل به آن و همچنان ضامن حاکمیت این کشور است . بنابراین بقای جریان اسلامی، بقای وجدان این ملت و این مردم است . این جریان که با محدودیت های مختلف داخلی و خارجی روبروست حذف شدنی نیست ، جریان اسلامی اکنون لوکوموتیوی است که فرایند سیاسی را در کل عراق، خواه از طریق علمای مجاهد یا از طریق رهبران، احزاب و یا الحشد الشعبی رهبری می کند.

رویکرد رسمی عراق مخالفت با عادی سازی با صهیونیست هاست/ عراق در مسیر عادی سازی قرار نخواهد گرفت

البیاتی درباره موج عادی سازی با اشغالگران صهیونیستی که گریبانگیر برخی از کشورهای منطقه شده ، گفت: عراق در برابر عادی سازی مقاومت می کند زیرا وجدان عمومی متاثر از هوشیاری اسلامی و ملی است و به چیزی به نام عادی سازی حساس است زیرا عراق در سالهای 48، 67 و 73 سه جنگ با این رژیم اشغالگر داشت. ممکن است افراد مشخصی تلاش کنند در کنفرانس های مختلف در این خصوص تبلیغاتی کنند، اما رویکرد رسمی دولت و جهت گیری کلی سیاسی همه گروهها مخالفت با عادی سازی است اما این کشورهایی که به عادی سازی روی آوردند می خواستند خود را در مقابل یک حرکت منطقه ای و بین المللی آتی حفظ کنند عراق نه اکنون و نه فردا در مسیر عادی سازی قرار نخواهد گرفت.

البیاتی درباره امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی تاکید کرد : امام خمینی با خود و مردم، صادق بود و کسی که با خود و مردمش صادق باشد با پروردگارش نیز صادق است و خداوند یاریگر است. از این رو این پیروزی صادقانه بود و نه سیاسی . وی تلاش کرد تا پیروز شود و شاه را برکنار کند وی انجام مأموریتش برایش مهم بود و این مساله مهمی است که انسان چه برنده باشد و چه بازنده ، نسبت به ماموریت خود احساس وظیفه کند و خداوند متعال نیز وی را در این مسیر موفق گرداند.

امام خمینی (ره) به ملت های اسلامی اعتماد به نفس و هویت بخشید

البیاتی گفت: از جمله ویژگی های مکتب امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای، ثبیت اعتماد به نفس و هویت است و همواره به ملت های اسلامی گوشزد می کند که اسلام می تواند و اسلام قادر به ایستادگی است. و این نکته، بسیار مهم است و قبلا فراموش شده بود. بعضی ها می گفتند که اسلام قادر به تأمین نیازمندی های امروز بشر نیست و نمی تواند پا به پای علم و تحولات روز دنیا حرکت کند اما امروز می بینیم که جمهوری اسلامی به رغم همه فشارها، تنها قدرت هسته ای صلح جو در منطقه است. بنابراین قبل از هر چیز باعث شد که امت اسلامی به هویت اسلامی خود به عنوان مبنا و خاستگاه حرکت عملی خود اتکا کند.

رهبر حزب الدعوه افزود: نکته دیگر، استقلال طلبی است؛ شما می توانید بر اساس منافع ملت خودتان موضع مستقل اتخاذ کنید و بالطبع کشورهای دیگر هم به شما احترام می گذراند. اما اگر به دیگران وابسته باشید، دیگران هم تحقیرتان می کنند. امروز ایران یکه و تنها در مقابل شش کشور بزرگ جهان ایستاده و مذاکره می کند. این چه قدرتی است؛ کدام کشور می تواند در مقابل شش کشور دیگر بایستد و یک تنه مذاکرات را اداره کند. بسیاری کشورها هستند که هم مساحت و هم جمعیت بیشتری از ایران دارند اما از پیش از 2015 تا امروز درگیر مذاکره با این کشور هستند. چنین قدرتی از کجا آمده است؟ این قدرت نشأت گرفتن از اسلام است. وقتی که تمام دغدغه ات دفاع از منافع ملت خودت باشد مردم به تو احترام می گذراند اما اگر وابسته باشی، کسی به تو احترام نخواهد گذاشت و این دومین نکته در مکتب خمینی است. مکتب خمینی، مکتبی است مبتنی بر خودکفایی و قدرت. در این مکتب، اسلام فقط یک شعار یا عبادت صرف نیست. بلکه عامل قدرت است. یک مؤمن قوی از مؤمن ضعیف بهتر است. الان ایران قدرت موشکی و نیروی دریایی و قدرت هسته ای صلح آمیز دارد، این قدرت ها از کجا آمده اند؟ اینها همه حاصل تمرکز بر هویت اسلامی است که مکتب امام خمینی منادی آن بود و با سید علی خامنه ای ادامه یافت. این مکتب می گوید: "اعدوا لهم ما استطعتم من قوة" (هر آنچه از سلاح و نیرو دارید برایشان آماده کنید). باید قدرتمند باشید تا دیگران از شما حساب ببرند و به شما احترام بگذارند. بنابراین، این مکتب سرشار از درس و عبرت است.

هیچ معادله ای بدون حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران حل نمی شود

وی خاطرنشان کرد که دشمن و دوست به احترام این مکتب، کلاه از سر برمی دارند و معتقدند که همین مکتب ایران را از گردونه وابستگی به غرب خارج کرد و کاری کرد که دیگر ملت های مستضعف حول محور ایران جمع شوند و به آن وابسته باشند و نه تنها مسلمانان بلکه کشورهایی در آمریکای لاتین مثل ونزوئلا دوست و متحد ایران باشند. زیرا می دانند که در ایران مکتبی است که الگویی نوین مبتنی بر اعتقادات و استقلال و قدرت ارائه کرده است. حتی کسانی که با این مکتب دشمنی می ورزند و سعی می کنند آن را در محاصره قرار دهند، در دل برای آن احترام قائلند.

البیاتی تصریح کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا امروز هیچ روزنامه و نشریه ای در جهان منتشر نمی شود مگر اینکه خبری در مورد ایران در آن باشد؛ گاهی از انقلاب، گاهی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وگاهی از مذاکرات هسته ای. و این روال طی 43 سال گذشته جاری بوده است. و این یعنی اینکه ایران قدرت و نفوذ دارد و اکنون یک قدرت منطقه ای است که هیچ معادله ای بدون حضور و مشارکت آن حل نمی شود.

پربیننده ترین خبرها