کاهش ذخایر نفت کوره و گازوئیل آمریکا در سرمای زمستان

کاهش ذخایر نفت کوره و گازوئیل آمریکا در سرمای زمستان
جمعه 15 بهمن 1400 - 18:59

ذخایر سوخت های گازوئیل و نفت کوره در آمریکا کاهش یافته است و پالایشگاه ها برای پر کردن دوباره این مخازن با مشکل مواجه اند و این امر می تواند قیمت ها را ماه ها بالا نگه دارد.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، ذخایر سوخت های گازوئیل و نفت کوره در آمریکا کاهش یافته است و پالایشگاه ها برای پر کردن دوباره این مخازن با مشکل مواجه اند و این امر می تواند قیمت ها را ماه ها بالا نگه دارد.

تقاضا برای گازوئیل، نفت کوره و سایر محصولات در حال رسیدن به سطح پیش از کروناست. با این حال، تولید افزایش نیافته زیرا برخی از پالایشگاه ها از زمان شیوع کرونا تعطیل شده اند و و سایر پالایشگاه ها برای تعمیرات، کار را متوقف کرده اند.

تا روز پنج شنبه، قیمت نفت کوره 2.83 دلار بود که بالاترین قیمت در 7 سال گذشته به شمار می رود.

هزینه های سوخت بالاتر، می ‌تواند به یکی از ویژگی ‌های تکرار شونده بازارهای انرژی تبدیل شود، زیرا شرکت‌ ها واکنش نشان دادن به شرایط سخت عرضه را دشوارتر می‌ دانند.

در دسترس بودن سوخت در آمریکا با کاهش شدید دما در سراسر این کشور و انتظار برای ادامه این وضعیت در روزهای آینده، در بوته آزمایش قرار گرفته است. این شرایط آب و هوایی، تقاضا برای تولید برق با استفاده از گاز طبیعی را افزایش داده و برخی از شرکت های برق آماده می شوند نفت کوره بیشتری برای تامین تقاضا مصرف کنند.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضا برای محصولات نفتی در سال 2021 حدود 5 درصد بیشتر از سطح مصرف قبل از کرونا بود و سبب شد تا میزان ذخایر 15 درصد از متوسط 5 ساله کمتر شود. اکنون مخازن ساحل شرقی آمریکا، کمترین ذخیره از آوریل 2020 را در خود جای داده اند.

پالایشگاه های آمریکا هنوز، تاسیسات خود را با نرخ کمتر از متوسط 5 ساله به فعالیت واداشته اند و از تولید بیش از اندازه سوخت جت خودداری می کنند. هنوز تقاضا برای سوخت جت از سطح سال 2019 کمتر است.

ظرفیت پالایش جهانی در دوره شیوع کرونا، بیش از 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ در عین حال، آمارهای فدرال نشان داد، ظرفیت پالایش آمریکا 4.5 درصد افت کرد و به 18.1 میلیون بشکه در روز رسید.

گری سیمونز، کارمند ارشد تجاری در شرکت بزرگ تولید کننده سوخت و محصولات پتروشیمی «والرو» گفت: «در واقع، مسیر روشی برای ما در آمیده نزدیک وجود ندارد تا بتوانیم مخازن را دوباره با گازوئیل پر کنیم.»

متوسط قیمت گازوئیل اخیرا 3.78 دلار در هر گالن بوده است که بالاترین رقم از ماه سپتامبر 2014 به شمار می رود. در مکان هایی نظیر نیواینگلند، انتظار می رود، تولید با مصرف نفت به صورت موقت در روزهای آتی بالا رود که می تواند به افزایش قیمت منجر شود.

به گفته تروی وینست، تحلیلگر ارشد در بخش تحقیقات بازارهای DTN، با کاهش یارانه های زمستانی و تقاضا برای سوخت گرمایشی، قیمت ها باید کاهش یابد و امکان افزایش مجدد مخازن ذخیره سازی فراهم شود. اما اگر قیمت نفت خام که برای تولید محصولات نفتی استفاده می شود، بالا بماند، قیمت سوخت نیز همچنان بالا می ماند.

وینست توصسح داد: «این عامل منحصر به فرد وجود دارد که سبب شد تا به ذخایر فشار بیاید از اینرو پیش بینی اینکه بازار سوخت در بهار چگونه خواهد بود، دشوار است.»

در اروپا، قیمت بی سابقه گاز طبیعی سبب شده است تا پالایشگاه های اروپایی برای صرفه جویی در هزینه ها، تولید خود را کاهش دهند. این وضعیت موجودی‌ ذخایر را کمتر کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها