جریان صدر عراق نشست پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را تحریم کرد

جریان صدر عراق نشست پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را تحریم کرد
شنبه 16 بهمن 1400 - 12:28

جریان صدر عراق با اعلام تعلیق گفت‌وگوها برای تشکیل دولت آتی، از تحریم نشست دوشنبه آتی پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور خبر داد.

العالم - عراق

فراکسیون پارلمانی جریان صدر اعلام کرد که نشست روز دوشنبه آینده پارلمان را تحریم می‌کند و از حضور در آن خودداری می‌کند.

«حسین العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی صدر، امروز (شنبه، ۵ فوریه)، با حضور در نشستی خبری اعلام کرد که به دستور رهبر جریان صدر، کلیه مذاکرات با فراکسیون‌های پارلمانی برای تشکیل دولت آتی به حالت تعلیق درآمد.

وی افزود: همچنین تصمیم گرفته شد که هیچ یک از نمایندگان جریان صدر - به استثنای نائب رئیس اول پارلمان - در نشست روز دوشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور حضور نیابند.

قرار است ۱۸ بهمن ماه جاری (۷ فوریه) نشست پارلمان جدید عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور برگزار شود. پارلمان عراق اسامی ۲۵ نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری را رسما اعلام کرده که به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای تصدی این پست میان «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی به نمایندگی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و «هوشیار زیباری» وزیر دارایی برکنار شده در دوره نخست‌وزیری «حیدر العبادی» به اتهام فساد باشد.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

پربیننده ترین خبرها