واشنگتن: ایران به تعهداتش بازنگردد، رفع تحریم در کار نیست

واشنگتن: ایران به تعهداتش بازنگردد، رفع تحریم در کار نیست
شنبه 16 بهمن 1400 - 15:55

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت تا زمانیکه ایران به تعهداتش بازنگردد،رفع تحریم در کار نخواهد بود.

العالم - امریکا

در هفته‌های اخیر و همزمان با توقف یک هفته‌ای در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های آمریکایی از هر فرصتی برای اعمال فشار به جمهوری اسلام ایران استفاده می‌کنند و سعی دارند به گونه‌ای جلوه دهند که ایران باید به تعهدات برجامی بازگردد تا آمریکا گامی را برای لغو تحریم‌ها بردارد.

در همین راستا «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به خبر بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای ایران شرط و شروط تعیین کرد و گفت که تا زمانیکه ایران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد، هیچ‌گونه رفع تحریمی در کار نخواهد بود.

وی در پیامی در صفحه توییتری خود در این خصوص نوشت: «تا زمانیکه تهران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد، ما هیچ‌گونه رفع تحریم‌هایی برای ایران نداشتیم و نخواهیم داشت».

پرایس با مقایسه عملکرد دولت بایدن با ترامپ در قبال ایران ادامه داد: «ما دقیقاً آنچه که دولت قبلی انجام داد، انجام دادیم: «به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم تا به خطرات رو به رشد عدم اشاعه هسته‌ای و ایمنی در ایران رسیدگی کنند».

روز گذشته (جمعه)، یک مقام دولت بایدن از معافیت تحریمی ایران خبر داد و گفت که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است و این معافیت تحریمی نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی برای بازگشت به توافقی است که به صورت رسمی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۴ بهمن ماه) نیز در خصوص روند مذاکرات وین گفته بود: «ما خود را در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار می‌بینیم؛ به این معنی که پنجره‌ بازگشت به برجام بسیار بسیار بسته‌تر می‌شود. دقیقاً به این دلیل که وقتی ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش مزایای منع اشاعه‌ای را که برجام منتقل می‌کرد، از بین ببرد، این نقطه‌ای است که دیگر از بُعد منافع امنیت ملی و منافع متحدان و شرکای ما در سراسر جهان، پیگیری برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام معنا و مفهومی ندارد و ما باید مسیر دیگری را دنبال کنیم».

پرایس: تا زمانیکه تهران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد،ما هیچ‌گونه رفع تحریم‌هایی برای ایران نداشتیم و نخواهیم داشت.

در حالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سعی می‌کند به طور غیرمستقیم ایران را با حفظ تحریم‌ها و فشار تهدید کند که دولت بایدن همواره در مناسبات مختلف به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده است و این در حالی است که کارنامه عملکرد یکساله گذشته بایدن نشان می‌دهد که وی همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق علیه ایران را حفظ کرده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ در حال بررسی است، دریافت تضمین از آمریکا برای عدم خروج از توافق است، موضوعی که آمریکا هنوز با آن موافقت نکرده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها