هشدار حشدالشعبی درباره لانه سازی داعش در شهرها و روستاهای دیالی

هشدار حشدالشعبی درباره لانه سازی داعش در شهرها و روستاهای دیالی
سه شنبه 19 بهمن 1400 - 13:23

فالح الفیاض رئیس هیات حشدالشعبی امروز (سه شنبه) هشدار داد که گروه تروریستی «داعش در حال سوء استفاده از برخی بسترهای داخل شهرها و روستاهای استان دیالی و اطراف آن است.»

العالم - عراق

صبح امروز فالح فیاض رئیس هیات حشدالشعبی برای بررسی اوضاع امنیتی و راهکارهای تقویت امنیت و پیگرد پسماندهای تروریستی داعش وارد استان دیالی عراق شد.

بیانیه حشدالشعبی تصریح می کند که فیاض و فرماندهان حشدالشعبی به همراه مدیران امنیتی نشستی را در محل فرماندهی عملیات دیالی با هدف بحث و بررسی اوضاع و یافتن «راه حل هایی فوری» برای مسائل امنیتی برگزار کرده اند.

در این نشست، سرتیپ علی فاضل عمران فرمانده عملیات استان دیالی حضور یافت و از حضور یگان های حشدالشعبی در استان تقدیر کرد.

فرمانده عملیات دیالی، حضور نیروهای حشدالشعبی را «کلید ثبات اوضاع امنیتی در دیالی» خواند و از فالح فیاض رئیس هیات حشدالشعبی خواست که «دیالی را با نیروهای بیشتر برای فائق آمدن بر هرگونه تحرکات مشکوک و نیز حفاظت مناسب از استان تقویت کند.»

این نشست به ریاست فیاض برگزار شد و سرتیپ عباس الجبوری فرمانده پلیس دیالی نیز در آن حضور یافت.

فیاض در این جلسه بر «ضرورت تلاش اطلاعاتی در دیالی» و رفتن به سوی راه حل هایی گفت که «راه را بر داعش در استفاده از بسترهای داخل شهرها و روستاهای مرکز دیالی و اطراف آن ببندد.»

در روزهای گذشته، استان دیالی عراق شاهد عملیات های متعدد ارتش عراق، نیروهای امنیتی و یگان های حشدالشعبی برای دفع حملات تروریست های داعش و پاکسازی منطقه از وجود آنها بوده است.

در جدیدترین تحول، «صادق الحسینی» سخنگوی فرماندهی محور دیالی در الحشدالشعبی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که یگان های حشدالشعبی سه منطقه در «العظیم» دیالی را در مرز استان صلاح الدین در دو محور برای تعقیب پسماندهای داعش تحت پوشش گسترده عملیاتی قرار دادند.

خبرگزاری رسمی عراق نیز گزارش داد که سه تروریست خطرناک داعشی امروز سه شنبه در کرکوک به دام نیروهای امنیتی افتاده اند.

هفته گذشته، هواپیماهای عراقی همزمان با عملیات زمینی ارتش این کشور با یورش به محل استقرار عناصر تروریستی، مواضع داعش را در هم کوبیدند.

سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه گذشته از عملیات تعقیب ارتش این کشور و گریز عناصر تروریستی خبر داد و گفت: نیروی زمینی و هوایی عراق امروز عملیات ویژه و ضربتی جدید علیه گروه تروریستی داعش در استان «صلاح الدین» واقع در شمال بغداد (پایتخت) انجام دادند.

در این عملیات ۲ تروریست تک تیرانداز که قصد داشتند نیروهای امنیتی را هدف قرار دهند، کشته شدند.

جنگنده - بمب افکن های عراق بامداد چهارشنبه نیز در حمله به مواضع و مخفیگاه های داعش در استان صلاح الدین واقع در شمال این کشور چهار تروریست را به هلاکت رساندند.

سازمان الحشد الشعبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات تیپ ۹ فرماندهی عملیات کرکوک و شرق دجله، نیروهای الحشد الشعبی با همراهی جنگنده - بمب افکن های ارتش عراق موفق شدند چهار تن از عناصر داعش را در این استان به هلاکت برسانند.

این حملات ارتش و حشدالشعبی به لانه ها و هسته های داعش در عراق پس از آن شدت گرفت که عناصر گروه تروریستی داعش در شبیخون به منطقه «حاوی العظیم» استان دیاله ۱۱ نظامی عراقی را کشتند.

عناصر گروه تروریستی داعش در این حمله افزون بر اسلحه سبک از سلاح‌های متوسط ‌نیز استفاده کرده بودند.

الحشد الشعبی در بیانیه ای که درباره حمله دوم عناصر داعش به دیاله منتشر کرده، آورده است که بقایای تروریست ها در ساعات پایانی جمعه شب گذشته پیش از حمله به المقدادیه دوربین های حرارتی روستای «سبته» را منهدم کردند، اما تلاش آنها برای هدف قرار مردم و نیروهای امنیتی عراق در این منطقه پس از مقابله نیروهای تیپ ۳۲ بسیج مردمی با شکست مواجه شد.

بر پایه این گزارش، سازمان الحشد الشعبی بر اساس درخواست مردم منطقه المقدادیه اقدام به نصب دوربین های حرارتی کرده بود.

به جرات می توان گفت برای تروریست های داعش از کار انداختن یک دوربین حرارتی کم اهمیت تر از کشتن چند نیروی امنیتی یا مرزبان نیست، زیرا این دوربین ها نقش موثری در زمینگیر کردن داعش ایفا کرده اند، اما همزمان با اینکه الگوهای استفاده از این دوربین ها در حال تغییر است، داعشی ها نیز اخیرا تلاش می کنند با سلاح های مجهز به دوربین های حرارتی و دید در شب به جنگ دوربین های مراقبتی بروند.

پیش از این، ایرنا در گزارشی درباره نقش دوربین های حرارتی در نبرد با داعش هشدار داده بود که رصد تحولات مرتبط با حملات چند ماهه اخیر داعش در استان «دیالی» یک نوار ملتهب در عمق ۱۰ تا ۵۰ کیلومتری خاک عراق به موازات نوار مرزی ایران از «قصر شیرین» تا «سومار» را نشان می دهد. بررسی الگوی حملات اخیر داعش به ویژه در استان دیالی با تلاش برای کور کردن دوربین های حرارتی نشان می دهد که داعش یک نوار مرزی از موازات قصر شیرین تا سومار را هدف قرار داده است و نوعا کشاندن حملات به نزدیک منافذ مرزی ایران حاکی از تلاش احتمالی داعش برای خرابکاری در گذرگاه های نزدیک ایران است.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش که یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده و خفته این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند

پربیننده ترین خبرها