دستاوردهای ایران در زمینه تولید موشک پس از انقلاب اسلامی

دستاوردهای ایران در زمینه تولید موشک پس از انقلاب اسلامی
سه شنبه 19 بهمن 1400 - 13:56

دستاوردهای بسیاری است که جمهوری اسلامی به آن دست یافته است که شاید مهمترین آنها رسیدن به خودکفایی در عرصه های مختلف به ویژه نظامی باشد.

العالم - ایران

اقتدار موشکی ایران اسلامی در سه دهه گذشته یکی از مهمترین مولفه های نیروی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در برابر مهمترین دشمنانش بوده است تا آنها را مجبور سازد برایش هزار حساب باز کنند.این سامانه موشکی دیگر صرفا جنبه نمایشی ندارد، بلکه کارایی خود را در چندین رویارویی به اثبات رسانده است تا این پیام واضح باشد که موشک هایش برای مقابله با کسانی که فکر کمین برای امنیت کشور را دنبال می کنند، آماده است.

11

سردار سرتیپ قادر رحیم زاده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مشترک خاتم الانبیاء (ص) در گفتگو با خبرنگار شبکه العالم گفت: "از زمانی که نیاز به موشک را احساس کردیم، با تکیه بر دستان فرزندان این مرز و بوم اقدام به ساخت موشک کردیم، امروزه انواع آنها اعم از موشک های زمین به هوا و زمین به دریا و انواع سامانه های پدافند هوایی با بردهای کم، متوسط ​​و بلند متناسب با تهدیدات و دفاع از مراکز حساس کشور را داریم.دشمن بداند که اگر به فکر حمله باشد با سیلی کوبنده ای مواجه خواهد شد».

برد موشک های ایران از 300 کیلومتر در کمتر از یک دهه به 1000 و 350 کیلومتر افزایش یافت و بعدها با دو نوع موشک سوخت مایع و جامد که تا پایان سال 2001 تکمیل شد به برد 2000 کیلومتر رسید.

سپس دانشمندان موشکی کشور بر افزایش حداکثر دقت موشک ها تمرکز کردند و اولین نتیجه آن موشک عماد با برد 1700 کیلومتر و توانایی آن در اصابت به اهداف با دقت بالا بود.

پس از آن، این قابلیت در موشک‌های دیگر از جمله موشک‌های قدر، سجیل و قیام و حتی موشک‌های قدیمی‌تر شهاب ۲، موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی کلاس فاتح و سپس موشک‌های ذوالفقار و دزفول اعمال شد، و موشک جدید حاج قاسم از ابتدا همین مسیر هدف گیری نقطه ای را در دستور کار داشت.

سرهنگ ایمان بابایی کارشناس نظامی به خبرنگار العالم گفت: "امروز توان موشکی ما در گرو جهاد شهدای بسیاری از جمله شهید تهرانی مقدم پدر موشکی ایران است تا بتوانیم به انواع موشک هایی که با سوخت مایع و جامد عمل می کنند و همچنین موشک های حامل ماهواره برسیم. "

از سوی دیگر، از پایگاه‌های زیرزمینی موشک‌ها و پایگاه‌های پرتاب، انبارهای موشک، سوخت و کلاهک‌های جنگی و سالن‌های مونتاژ قبل از پرتاب پرده برداری می شود، علاوه بر نمایشگاه هایی که برای نشان دادن گوشه ای از آنچه ایران اسلامی در حوزه موشکی دارد، برپا می شوند.

پربیننده ترین خبرها