گوترش: راهکار "دوکشوری" جایگزین ندارد/ شهرک سازی ها متوقف شود

گوترش: راهکار
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 10:37

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره خشونت ها در اراضی اشغالی فلسطین علیه فلسطینیان تاکید کرد، راه‌حل "دو کشوری" جایگزین ندارد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ابتدای نشست کمیته حقوق فلسطینی‌ها در این سازمان که برای انتخاب اعضای دفتر کمیته و تصویب برنامه‌های آن در دفتر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، تاکید کرد: راهکار "دو کشوری" که به تشکیل "دو کشور" فلسطین و اسرائیل با پایتختی قدس پایتخت مشترک آن دو باشد، هیچ جایگزینی ندارد.

گوترش در ادامه اظهارات خود درباره از دست رفتن فرصت و وخامت شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی مناطق فلسطینی هشدار داد و گفت: فلسطینی‌ها با سطح بالایی از سلب مالکیت، خشونت و ناامنی مواجه هستند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما به شدت به تلاش‌های جمعی برای حل و فصل این درگیری و پایان اشغالگری مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه افزایش یابند.

او افزود: ما هیچ طرح جایگزینی نداریم و هدفمان تشکیل "دو کشور" اسرائیل و کشور مستقل، دموکرات و یکپارچه فلسطین است که در کنار یکدیگر در صلح و در چارچوب مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده و مطابق مرزهای سال ۱۹۶۷ و پایتختی مشترک قدس تشکیل شوند.

او در ادامه دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به گسترش رایزنی‌های خود برای بررسی مسائل سیاسی مهم تشویق کرد و گفت: گفتگوهای پراکنده ( تنها بررسی مسائل امنیتی) باعث خواهد شد مسائل اساسی که عامل استمرار درگیری‌ها هستند، ادامه یابند.

او همچنین نگرانی خود را نسبت به خشونت‌های مستمر در سراسر اراضی اشغالی فلسطین از جمله خشونت شهرک‌نشین‌ها و عملیات نظامی که به کشته شدن فلسطینی‌ها منجر می‌شوند، ابراز داشت و بر لزوم توقف این اقدامات خصمانه، تقویت توسعه اقتصادی در نوار غزه، حمایت از تلاش‌ها برای برقراری آرامش، پشتیبانی از نهادهای فلسطینی، بازگرداندن امید و دوری از تنش مرگبار در این منطقه تاکید کرد و لغو کامل تمامی عملیات‌های تعطیلی اجرا شده در نوار غزه را مطابق قطعنامه‌های قطعنامه شماره ۱۸۶۰ سال ۲۰۱۹ شورای امنیت خواستار شد.

همچنین گوترش در ادامه اظهارات خود نسبت به ادامه فعالیت شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و تخریب و تخلیه مناطق فلسطینی از جمله در قدس شرقی هشدار داد و گفت: این اقدامات ناامیدی و دشمنی را گسترش می‌دهند و فرصت‌های دستیابی به راه‌حلی مذاکراتی را تضعیف می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد: تمامی شهرک‌سازی‌ها غیر قانونی هستند و باید متوقف شوند، نقض مستمر حقوق بشر فلسطینی‌ها به شکل گسترده‌ای فرصت زندگی در امنیت و توسعه جوامع و اقتصادشان را تضعیف می‌کند، ما از همه طرف‌ها میخواهیم وضعیت موجود در اماکن مقدس و قدیمی شهر قدس را حفظ کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از وضعیت مالی رو به وخامت تشکیلات خودگردان فلسطین که از ثبات موسساتی و توان آن در خدمات‌دهی به مردم می‌کاهد، ابراز نگرانی کرده و نسبت به پیامدهای بحران مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا) هشدار داد و گفت: این مساله بر حقوق و رفاه پناهجویان فلسطینی در تمامی مناطق تاثیر می گذارد.

گوترش همچنین از تمامی کشورهای عضو خواست حمایت مالی خود از آنروا را به عنوان ستونی مهم و اساسی برای ثبات منطقه افزایش دهند.

سازمان آنروا با کمبود منابع مالی مواجه است و به همین دلیل اقدامات و فعالیت‌های این آژانس برای حمایت انسانی و توسعه بشری در نتیجه کاهش حمایت کشورهای عربی و نیز برخی کشورهای اروپایی به شدت کاهش یافته است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها