امیر واحدی در گفتگو با العالم:

نیروی هوایی ارتش آماده تر از هر زمانی است/ تشریح قدرت پهپادی نهاجا/ بسیاری از تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم را اعلام نمی کنیم/ کشورهای همسایه باید از ارتقا و پیشرفت ایران خوشحال باشند/ تهدیدات علیه کشورما بلوف سیاسی است

نیروی هوایی ارتش آماده تر از هر زمانی است/ تشریح قدرت پهپادی نهاجا/ بسیاری از تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم را اعلام نمی کنیم/ کشورهای همسایه باید از ارتقا و پیشرفت ایران خوشحال باشند/ تهدیدات علیه کشورما بلوف سیاسی است
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 19:35

امیر واحدی تاکید کرد: بنده به عنوان یک سرباز در نهاجا اعلام می کنم که تجهیزات ما آماده تر از هر زمان است و سیستم های ما کاملا به روز می باشد و بسیاری از تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم را نیز نمی توانیم اعلام کنیم.

العالم _ ایران / سیاسی

امیر "حمید واحدی" فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهارداشت: همانطور که استحضار دارید روز نوزدهم بهمن روز نیروی هوایی الهی است، نامگذاری این روز به دلیل این بوده که در نوزدهم بهمن ماه ۵۷ کارکنان و همافران نیروی هوایی در محل اقامتگاه حضرت امام رفتند و بیعت تاریخی کردند و این بیعت باعث شد این روز را ، روز نیروی هوایی نامیدند و یکی از افتخارات نیروی هوایی این است که روز نیروی هوایی در دهه مبارک فجر قرار دارد.

وی افزود : در این راستا هر ساله به پاس گرامیداشت روز نیروی هوایی، مراسمی در بیت حضرت آقا انجام می شود و توجه خاصی حضرت آقا به نیروهای مسلح و مخصوصاً نیروی هوایی دارند زیرا هیچ وقت این مراسم را کنسل نکردند و افتخار دادند به حضورشان شرفیاب شویم و با توجه به بیماری کرونا، اجازه ندادند که این مراسم کنسل شود و با قدرت شرکت کردیم و نیروی هوایی اعتقاد دارد روز سال کاری ما از نوزدهم بهمن شروع شده است و همه فرمایشات حضرت آقا، حجت و راهبرد ما است.

امیر واحدی تصریح کرد: نکته اولی که حضرت آقا تاکید کردند در خصوص اینکه اگر این مراسم با تعداد کمتر انجام شده است به خاطر کرونا است و از مردم عزیز خواستند که توجه کنند به مسئله کرونا و واکسیناسیون انجام دهند و فرمودند هر سه دوز را دریافت کرده اند و مردم هم باید این کار را انجام دهند و پیشگیری کنند که اتفاقی نیافتد.

فرمانده نهاجا افزود: ایشان فرمودند در آن زمانی که کارکنان نیروی هوایی در بیت حضرت امام حضور یافتند و بیعت کردند باعث شد کمر رژیم شاهنشاهی شکسته شود، رژیمی که اتکایش به ارتشش بود مخصوصا نیروی هوایی، که دلیل اتکایش این بود که کلیه کارکنان فنی و پروازی و تمام آموزش ها صفر تا صد در آمریکا و با مستشاران نظامی آمریکایی بود و به دلیل اینکه کارکنان نیروی هوایی به آنها نزدیک بودند، به فساد به استثمار آن ها پی بردند و به دلیل اینکه آنها، باسواد و با علم بودند این موضوع باعث شکست آن ها شد و ضربه را از جایی خورد که فکرش را نمی‌کرد و سپس آن ها به بدنه انقلاب پیوستند و مراسم عالی را در محل اقامت حضرت امام انجام دادند و این باعث شد که روند پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سرعت بخشیده شود و اولین پادگانی که درب اسلحه خانه های خودش را باز کرد پادگان نیروی هوایی شهید خزرایی بود و همچنین مردم به این انقلاب پیوستند که این محرک را نیروی هوایی بوجود آورد و حضرت آقا فرمودند که این اقدام به موقع و تشخیص نیاز انجام شد و این تشخیص نیاز مهم است برای همه مردم و تمام دست‌اندرکاران تمام صنعت گران تمام اقتصاددانان که بدانند در چه زمانی چه چیزی لازم داریم که اثرگذاری آن به مراتب بالا است.

امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد : نیروی هوایی ، نیروی تجهیزات محور است که در دوران دفاع مقدس به خوبی روی پای خودش ایستاد، یکی از دلایل موفقیت نیروی هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس تدبیر بسیار ارزنده‌ای بود که حضرت آقا در آن موقع که نماینده امام در نیروهای مسلح بودند، تشکیل جهاد خودکفایی بود.

کشورهای همسایه باید از ارتقا و پیشرفت ایران خوشحال باشند

وی افزود: پرنده پرواز می کند و ماموریت انجام می دهد و بعد از چندین ماموریت، احتیاج به تعمیرات و رسیدگی دارد و هیچ کشوری نبود به ما قطعه بدهد، حضرت آقا تدبیر کردند و جهاد خودکفایی را تشکیل دادند و این جهاد خودکفایی پای کار آمد و توانست قطعه رسانی، قطعات گلوگاهی و مشکلات هواپیمایی را رفع کند و توانستیم هشت سال دفاع مقدس را ادامه دهیم و قطعات اساسی هواپیماهایمان را توسط صنعت گران و دانشمندان کشورمان و با ارتباط با دانشگاه های صنعتی تولید کردیم، به طور مثال بورد رادار هواپیما در چهل سال پیش کم بود اما هم اکنون عزیزان ما رادار هواپیما را بهینه کردند و آنقدری ارتقا دادند که در سطح رادار روز دنیاست و تجهیزات تسلیحات هواپیما و سیستم اویونیک و ناوبری کشور به روز شده، بدون آنکه از کسی کمکی بگیریم و روی پای خود ایستادیم و با همدلی و همکاری جهادگران کشور که پای کار آمدند و توانستیم صنعت هوایی را ارتقا دهیم و در حال حاضر نیروی هوایی داریم که سرحال و آماده است و آماده دفاع از کشور است و کشورهای همسایه از ارتقا و پیشرفت نیروی هوایی ایران باید خوشحال باشند زیرا ما اگر قوی باشیم می توانیم به آن ها کمک کنیم زیرا دکترین جمهوری اسلامی ایران دفاعی است. و هدف ما تنها دفاع از جمهوری اسلامی ایران است. ناوگان نیروهوایی جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده کمک به همسایگان نیز می باشد.

نهاجا آماده تر از هر زمانی است

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه ما اکنون در دوران صلح هستیم، بیان داشت: هیچ زمان تهدیدات را فراموش نمی کنیم و آماده دفاع از کشور هستیم و فرماندهان ما همیشه آماده هستند و نهاجا آماده تر از هر زمانی است.

بسیاری از تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم را اعلام نمی کنیم

امیر واحدی تاکید کرد: بنده به عنوان یک سرباز در نهاجا اعلام می کنم که تجهیزات ما آماده تر از هر زمان است و سیستم های ما کاملا به روز می باشد و تسلیحات نظامی که بر هواپیماها استفاده می کنیم بومی است و بسیاری از تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم را نیز نمیتوانیم اعلام کنیم.

وی با بیان این نکته که تهدیدات علیه کشورما بلوف سیاسی است، یادآور شد: اگر روزی دشمنان ما بی عقلی کنند و علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی کنند، عقابان تیزپرواز نیروی هوایی با آتشی انبوه با آن ها برخورد می کند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: شاید تحریم ها در کند بودن روند ارتقای هواپیماهای ما تاثیرگذار بود اما تحریم ها ما را آبدیده کرد از همین رو خواستیم و توانستیم. تحریم ها باعث شد که پیشرفت چشمگیری کنیم این تحریم ها نعمتی بود که جوانان و نخبه های ما پای کار بیایند تا ما بتوانیم اقدامات خارق العاده انجام دهیم.

امیر واحدی افزود: در زمان پهلوی ما اجازه دست زدن به هواپیما ها را نداشتیم اما اکنون صنعتگران ما هواپیما تولید می کنند، ما سال ها از صاعقه و یاسین استفاده می کنیم و کوثر نیز در آینده نزدیک در اختیار نیروی هوایی قرار می گیرد که این جنگنده شکاری بمب افکن کلوزایرساپورت می باشد.

تشریح قدرت پهپادی نهاجا

وی افزود: در خصوص بحث پهپاد وظیفه آموزش دانشکده پهپاد به دستور فرمانده ارتش با توجه به سبقه هوانوردی نهاجا، به نیروی هوایی سپرده شده که به دانشجویان 4 نیروی ارتش آموزش می دهیم و اکنون پهپاد های ما از نوع شناسایی به عملیاتی ارتقا یافته است و پهپادهایی نیز از وزارت دفاع دریافت کرده ایم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش بابیان اینکه نیروی هوایی نیز پهپادی تولید کرده است گفت: این پهپاد به نام پهپاد کمان 12 که مدتی به عنوان شناسایی و در حال حاضر به عنوان پهپاد عملیاتی استفاده می کنیم این پهپاد را ما با تسلیحاتی که وزارت دفاع ساخت تجهیز کردیم که با آن بمب قائم دقیق و نقطه زن زدیم که فیلم آن را پخش کردیم و همچنین موشک الماس دو که بین هشت تا دوازده کیلومتر مثل موشک های ماوریک آمریکایی که خیلی قیمت بالاتری دارند با یک قیمت کمتری صنعتگرها ساختند و روی پهپاد سوار کردیم که این پهپاد یک پهپاد بسیار استراتژیکی است که تداوم پرواز بسیار بالایی دارد و همچنین سیستم های ارتباطی فوق سری که ما می توانیم در ماموریت ها استفاده کنیم. یک پهپاد دیگری هم وارد مرحله ساخت کرده ایم که یک پهپاد پهن پیکر است که من در حضور مقام معظم رهبری اعلام کردم دو پرواز آزمایشی انجام داده به نام کمان 22 که انشاءالله مراحل تصویب و کارهایش انجام می گیرد و در آینده خبرهای بسیار خوش و دلشاد کننده ای برای کشورمان در خصوص این پهپاد می شنویم که توانایی بسیار بالایی دارد. که رنج این پهپاد را بعدا" اعلام خواهیم کرد چون باید ابتدا عملیاتی بشود که ما می توانیم هم به عنوان پهپاد شناسایی و هم به عنوان پهپاد رزمی استفاده کنیم. چون اصلاحا" پی لود این پهپاد بالاست چون پهپاد بزرگ جثه ای است میتواند محموله بالایی را حمل کند . هم می توانیم در عملیات رزمی بمب ببریم و موشک های مختلف ببریم پهپاد بسیار عالی و ارزنده ای است . در موضوع پهپاد الآن ما مدعی هستیم که از دنیا عقب نیستیم ولی این دلیل نمی شود استاپ کنیم. ما باید هر روز علم و ارتقای خودمان را در زمینه هوارنوردی بالا ببریم. اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و این اقدام در کشورمان توسط دانشمندان عزیزمان و جوانان عزیزمان در حال انجام است ما از داشگاه های صنعتی، و دانشمندانمان درخواست می کنیم و خواسته مان را اعلام می کنیم که که آنها می روند می سازند و روی پرنده هایمان نصب می کنند.

امیر واحدی درباره ساخت پهپادها گفت: ساخت پهپاد بیشتر وظیفه وزارت دفاع است ما در دو یا سه پهپاد وارد شده ایم. یقینا کشورهای دیگر پهپاد می خواهند. در فرمایشات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود که گفتند اگر تحریم ها برداشته بشود ما یکی از بزرگترین صادرکننده تجهیزات نظامی می توانیم بشویم یعنی ما در همه زمینه ها به خودکفایی و تولید انبوه رسیده ایم پهپاد هم یکی از آن مقوله هاست. پهپاد فقط یک وسیله شناسایی رزمی نیست. الآن در دنیا خیلی استفاده های عظیمی از پهپاد می شود در صنعت کشاورزی بسیار ارزشمند است در صنایع و اکتشاف منابع استفاده می شود. خوشبختانه در جمهوری اسلامی همه دست به دست هم داده اند و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

حضور قدرتمند نیروی هوایی ارتش در رزمایش ها

فرمانده نیروی هوایی درباره رزمایش های این نیرو گفت: بحث رزمایش یک دسورالعملی است که ستادهای بالا برای ما تکلیف می کنند هدف از اجرای رزمایش ها هم هماهنگی، هم ارتقاء توانایی عملیاتی و همچنین دیدن وضعیت آن نیروها در زمینه های مختلف است. نیروهای هوایی در اکثر رزمایش نیروهای دیگر هم شرکت می کند چون نیاز به پشتیبانی دارد نیاز به آتش هوایی دارند در سال گذشته تعداد رزمایش هایی که برایمان تعریف شد همه به خوبی انجام شد آخرین رزمایش تک نیرویی که ما انجام دادیم رزمایش اقتدار فدائیان حریم ولایت بود که آمدیم از نسل گذشته رزمایش ها رد شدیم و رزمایشی انجام دادیم که در کل گستره ایران نیروهای هوایی درگیر بودند من به عنوان فرمانده رزمایش در پست فرماندهی کنترل متمرکز، اجرای غیرمتمرکز را بر عهده داشتم و همزمان استفاده از هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین را با ارسال تصاویر همه اهدافی که مورد اصابت قرار می دادیم همه را در پست فرماندهی به سمع و نظر میهمانان رساندیم. یک رزمایش بسیار ارزشمندی بود ما در آن رزمایش کار بزرگی کردیم، برای یکی از هواپیماهایمان که از پایگاه جنوب پرواز کرد سه هدف برایش ترسیم کرده بودیم، که ابتدا هدف شماره یک را می زنی، من خودم شخصا از پست فرماندهی با آن هواپیما ارتباط برقرار کردم گفتم به جای هدف شماره یک ، هدف شماره سه را بزند که رفت و زد و تصویرش را هم دیدند. ما یک رزمایش جدیدی انجام دادیم و کنترل فرماندهی نوین این است که ما بتوانیم در یک مرکز بنشینیم و کل هواپیماهایمان را کنترل کنیم. رزمایش ها نشان می دهد که چند مرده حلاجیم و به چه سطحی از توانایی رسیده ایم و باید این رزمایش ها باشد که یک نیروی آماده و پویا و سرپا قرار بگیرد.


در پایان امیر واحدی درباره پیام رزمایش های نیروی هوایی برای همسایگان گفت: پیام رزمایش های ما صلح و دوستی است کشورهای همسایه ما باید از ارتقاء توان عملیاتی ما خوشحال باشند چون ما یک پشتیبانی برای آنها هستیم ما هیچ وقت به هیچ کشور همسایه مان قصد تعرض و چشم داشت نداریم و این را بدانند که جمهوری اسلای یک یار و دوست برای آنها بوده و هست و خواهد بود.

امیر واحدی در کلام آخر گفت من به همه همسایگان عزیز سلام می رسانم من به عنوان سرباز این کشور قول می دهم ما به هیچ وجه با کسی دشمنی و خصومت نداریم و هر کس با ما صادق باشد و دوست باشد دستش را می فشاریم و همکاری می کنیم و آرزوی سلامتی برای تمام مردم جهان دارم.

پربیننده ترین خبرها