ماکرون بایدن را در جریان نتیجه سفرش به مسکو و کی‌یف قرار داد

ماکرون بایدن را در جریان نتیجه سفرش به مسکو و کی‌یف قرار داد
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 11:16

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر لزوم گفتگو با روسیه درباره مسائل امنیتی اروپا و ادامه تلاش پاریس برای کاهش تنش، همتای آمریکایی خود را در جریان نتیجه سفر اخیرش به مسکو و کی‌یف قرار داد، البته کاخ سفید درباره موفقیت این سفر تردید دارد.

العالم - اروپا

"امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفر دو روزه خود به مسکو و کی‌یف، قصد داشت نقش میانجی بین طرفین ایفا کرده مانع از درگیری نظامی در منطقه شود. به منظور رسیدن به این هدف، ماکرون روز دوشنبه در مسکو با "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌ جمهوری روسیه به مدت 5 ساعت دیدار و گفتگو کرد و روز بعد عازم کی‌یف شد تا با "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس ‌جمهوری اوکراین مذاکره کند. وی در این دیدار هدف پاریس را تثبیت اوضاع در منطقه خواند و خواستار پایبندی کامل مقامات کی‌یف به توافقات مینسک شد. وی گفت که زلنسکی ظاهرا تمایل کی‌یف به پایبندی به توافقات مینسک را تایید کرده است.

خبرگزاری «نووستی» در این رابطه گزارش داد، "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته در جریان یک مکالمه تلفنی با "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا، نتایج سفر خود به روسیه و اوکراین را به اطلاع وی رساند.

"جنیفر ساکی" سخنگوی کاخ سفید در این باره توضیح داد: «رهبران دو کشور از تلاش‌های دیپلماتیک، از جمله بازدارنگی مسکو، که در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای ما در پاسخ به افزایش مستمر حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین انجام می‌شود، صحبت کردند». به گفته وی، واشنگتن هنوز نمی تواند ارزیابی کند که دیدار ماکرون و ولادیمیر پوتین از دیدگاه ایالات متحده تا چه اندازه موفقیت آمیز بوده است. طرف آمریکایی به این نتیجه رسید که فدراسیون روسیه ظاهرا اقدامی در جهت کاهش وخامت اوضاع برنداشته است.

مذاکرات روسای جمهوری روسیه و فرانسه روز دوشنبه 7 فوریه در کاخ کرملین انجام شد. گفتگوی رهبران دو کشور بیش از پنج ساعت به طول انجامید. امانوئل ماکرون شب گذشته در پیامی در صفحه اینستاگرام خود، گفت‌وگوی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را «پرمحتوا و سازنده» ارزیابی و تاکید کرد که نه روسیه و نه اروپایی‌ها علاقه‌ای به "بی ثباتی اوضاع" ندارند. به عقیده وی، تنش زدایی و تضمین‌های امنیتی در این قاره تنها از طریق گفتگو امکان پذیر است و او اطمینان داد که فرانسه به جستجوی راه حل‌هایی ادامه خواهد داد که بتوان به چنین تضمینی دست یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها