آیا رئیس جمهور تونس موفق به اصلاح قوه قضائیه می شود؟

پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 22:58

تعداد زیادی از قضات تونسی برای دومین روز متوالی در پایتخت این کشور، در پاسخ به فراخوان انجمن قضات برای اعتراض به تصمیم  قیس سعید رئیس جمهور تونس در زمینه انحلال شورای عالی قضایی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

العالم – تونس

قضات معترض علیه تصمیم رئیس جمهور در زمینه انحلال شورای عالی قضایی شعار سر داده و از وی خواستند از آن صرفنظر کند.

انس الحمادی، رئیس انجمن قضات تونس در جمع خبرنگاران گفت: از رئیس جمهور تونس که رئیس تمام مردم تونس و رئیس جمهور منتخب اکثر اقشار مردم است می خواهیم از این تصمیم یکجانبه گرایانه، فردی و مردود صرفنظر کرده و قضات ارشد را برای گفت و گوی جدی ملی به منظور پیشرفت و اصلاح همه جانبه نظام قضایی فرابخواند، چرا رئیس جمهور در امور شورای عالی قضایی دخالت می کند و می خواهد اختیارات قوه قضانیه را در دست گیرد.

همزمان هواداران رئیس جمهور در حمایت از تصمیم وی راهپیمایی کرده و گفتند که این تنها گزینه پیش روی سعید برای اصلاح قوه قضائیه است.

ما کانون وکلای تونس با انتشار بیانیه ای اعتصاب قضات را غیرقانونی دانست و خواستار تشکیل شورای قضایی جدید شد.

لیلی جفال وزیر دادگستری گفت که رئیس جمهور قیس سعید قصد ندارد شورای عالی قضایی را به عنوان یک نهاد لغو کند، بلکه هدف آن است ساختار جدیدی به طور موقت تا زمان تدوین قانون اساسی جدید تشکیل و در اساسنامه شورای عالی قضایی بازنگری شود.

کیل تونسی عبدالناصر العوینی نیز گفت که رئیس جمهور برای اصلاح ساختار قضائی کشور راهی جز انحلال شورای عالی قضائی نداشت و این تصمیمش درست بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها