واکنش رسانه های صهیونیستی به رونمایی از «خیبرشکن»

واکنش رسانه های صهیونیستی به رونمایی از «خیبرشکن»
جمعه 22 بهمن 1400 - 18:08

موشک راهبردی دوربرد و نقطه زن «خیبرشکن» که در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط ایران رونمایی شد، توجه رسانه‌های صهیونیستی را به خود جلب کرد و در برنامه های خود پیام‌های معرفی این موشک برای رژیم صهیونیستی، را بررسی کردند.

العالم - درگوشی

موشک راهبردی دوربرد و نقطه‌زن خیبرشکن نیروی هوافضای سپاه پاسداران صبح چهارشنبه ۲۰ بهمن با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد،

رسانه های رژیم صهیونیستی پس از معرفی این موشک سپاه در برنامه های متعدد به بررسی پیام های آن برای این رژیم پرداختند.

تحلیلگران صهیونیستی، معتقد رونمایی از این موشک پیشرفته همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین، تصادفی نیست و نشان می‌دهد که چالش های زیادی برای کشورهای مذاکره کننده به ویژه آمریکا در صورت شکست مذاکرات، به همراه خواهد داشت.

مشخصات موشک خیبرشکن

موشک راهبردی خیبرشکن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار می‌باشد، این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یابد و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند.

وزن موشک بالستیک جدید ساخت دانشمندان نیروی هوافضای سپاه پاسداران، یک سوم در مقایسه با موشک های نسل قبل و زمان آماده سازی و پرتاب آن به یک ششم کاهش یافته است.

یکی از مزایای موشک " خیبرشکن" توانایی کنترل کلاهک پس از جداسازی آن از بدنه برای اطمینان از اصابت دقیق به هدف و عبور از موشک های شلیک شده توسط هر سیستم پدافند هوایی و همچنین حجم کم سوختی است که معمولاً هر موشک دیگری مصرف می کند.

واکنش رسانه‌های صهیونیستی

برخی رسانه‌های صهیونیستی هدف ایران از رونمایی موشک جدید خود در این بازه زمانی را، اشاره‌ای به مذاکره ‌کنندگان توافق هسته‌ای جدید و رژیم صهیونیستی و دیگران می دانند و اینکه جنگ و تشدید تنش؛ جایگزین توافق نامناسب برای ایرانی‌هاست.

«حزی سمانتوف» تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در کانال 13 رژیم صهیونیستی گفت: ایران موشک بالستیک ساخت سپاه پاسداران با برد 1450 کیلومتر را رونمایی کرد که از نظر تئوری قادر به رسیدن به خاک اسرائیل است. این موشک دوربردترین موشک نیست و آنها موشک‌هایی با برد 2000 کیلومتر نیز دارند.

وی در این گفتگو اشاره کرد که ایران در مورد برد و نفوذ به گنبد آهنین نیز مسائلی مطرح کرده است که باید در این رژیم مورد بررسی قرار بگیرد.

رونمایی از این موشک بالستیک و برد آن تا 1450 کیلومتر، رژیم اشغالگر صهیونیستی را بار دیگر سوگوار کرد زیرا برد این موشک تمام مناطق فلسطین اشغالی را در بر می گیرد.

فاصله ایران تا راکتور دیمونا، 1296 کیلومتر و تا تل آویو، 1315 کیلومتر است یعنی هر موشک خیبر شکنی به راحتی به اعماق سرزمین های فلسطینی می رسد.

روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نیز به نوبه خود گفت نام موشک « خیبر شکن» به روشنی نشان می‌دهد که هدف آن «اسرائیل» است.

این روزنامه عبری نوشت: «یک روز پس از آغاز هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای بزرگ، ایران با نشان دادن موشک جدیدی با برد 1450 کیلومتر، این چالش را مطرح کرد یعنی می تواند اسرائیل و بیشتر پایگاه های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.»

کارشناسان اسرائیلی علاوه بر بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های موشک جدید، بر اهمیت معنای عمیق موشک خیبرشکن از نظر تاریخی تمرکز کرده و متوجه شدند که ایرانی‌ها با انتخاب این نام می‌خواهند پیام روشنی به اسرائیل ارسال کنند مبنی بر اینکه سرنوشت آنان مانند سرنوشت یهودیانی کسانی است که با حضرت محمد (ص) در شهر خیبر روبرو شده و شکست سختی خوردند.

برد 1450 کیلومتری موشک "خیبرشکن " یعنی توانایی حمله به رژیم اشغالگر و بیشتر پایگاه های آمریکایی در منطقه، تنها چیزی نیست که مقامات امنیتی و نظامی "تل آویو" را نگران می کند. بلکه اعلان عبور از سیستم های مختلف رهگیری، همان چیزی است که ناظران می گویند به دلیل پیامدهای امنیتی و استراتژیک در حال بررسی آن در «اسرائیل» و غرب هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها