طرح ادعای حمله روسیه به اوکراین؛ افزایش قیمت نفت، سهام بازار جهانی سقوط کرد

طرح ادعای حمله روسیه به اوکراین؛ افزایش قیمت نفت، سهام بازار جهانی سقوط کرد
شنبه 23 بهمن 1400 - 12:50

طرح ادعاهای حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین سبب افزایش بهای نفت به بالاترین سطح در هفت سال گذشته و سقوط سهام بازار جهانی شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، به دلیل افزایش نگرانی‌ها از تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی آمریکا) در واکنش به تورم بالایی که از دهه ۸۰ میلادی به این سو بی سابقه بوده است، سهام جهانی دیروز جمعه کاهش یافت.

گزارش ها حاکی از آن است در پی تشدید تنش ها به دلیل ادعاهای مطرح شده در خصوص حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین، بازدهی شاخص خزانه داری آمریکا کاهش یافته و بازده اوراق قرضه آلمان از بالاترین رقم سال ۲۰۱۸ که روز پنجشنبه به ثبت رسیده بود، عقب نشینی کرد و از سوی دیگر بهای طلا و نفت افزایش یافت.

«بیل آدامز» اقتصاددان آمریکایی در این خصوص گفت: «با افزایش بهای انرژی و احتمال حمله روسیه تورم در آمریکا تشدید می یابد و فشار بر فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره مضاعف می‌ گردد».

از دیدگاه فدرال رزرو، اثرات تورمی ناشی از حمله روسیه به اوکراین و روند افزایشی بهای انرژی احتمالا حتی از پیامدهای منفی ناشی از همه گیری بر رشد اقتصاد جهانی هم فراتر خواهد رفت.

با تشدید نگرانی ها از حمله روسیه به اوکراین، به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ انرژی نگرانی ها از افزایش بهای نفت بالا گرفته و قیمت نفت به بالاترین سطح در هفت سال اخیر رسیده است.

روز گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور به طرح ادعاهایی در خصوص حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین در طول بازی های المپیک زمستانی پکن پرداختند.

ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی است که روسیه هرگونه قصد حمله به اوکراین را رد کرده و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور با اشاره به گسترش استقرار نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش، ارسال نیرو در نزدیکی مرزهایش با اوکراین را حقی محفوظ برای دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی خود دانسته است.

بهای نفت برنت در جدیدترین معاملات به ۹۴.۴۴ دلار در هر بشکه رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۹۳.۱۰ دلار معامله شد.

قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۸۴۲.۱۰ دلار رسید. قیمت لحظه ای طلا با ۳۶.۰۰۷۷ دلار یا ۱.۹۷ درصد افزایش به ۱۸۶۲.۵۸ دلار در هر اونس رسید.

پربیننده ترین خبرها