مقام ارشد کرملین: روسیه روی چین حساب می‌کند

مقام ارشد کرملین: روسیه روی چین حساب می‌کند
شنبه 23 بهمن 1400 - 14:23

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد در رویارویی با مناسبات تیره بین شرق و غرب، روسیه بیش از هر زمان دیگری روی چین حساب می کند تا به ایجاد زمینه بازی برابر بین قدرت های جهانی کمک شود.

العالم - اروپا

بنابر گزارش راشاتودی، «دمیتری پولیانسکی» در تشریح بن بست موجود بین کشورش با آمریکا و برخی از متحدانش در اروپا گفت: شرکای غربی ما دیگر نمی توانند نگرانی های ما را نادیده بگیرند، البته اگر واقعا به صلح و ثبات در جهان و به ویژه در اروپا علاقمند هستند.

وی افزود: روسیه روی حمایت چین حساب می کند، زیرا این کشور نزدیکترین همسایه ما و شریک راهبردی مان است.

وی اضافه کرد که پکن و مسکو از مناسباتی برخوردارند که به دو طرف امکان مذاکره در مورد پیچیده ترین موضوعات بین المللی و همچنین سایر موضوعات و امکان پیدا کردن زمینه های مشترک را می دهد.

این مقام روس گفت: همانطور که نتیجه مذاکرات بین روسای جمهوری چین و روسیه در حاشیه مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن نشان می دهد، شرکای چینی ما نگرانی های ما را کاملا درک می کنند و به اشتراک می گذارند و از موضع ما در مورد موضوعات امنیتی اروپایی حمایت می کنند.

این سخنان در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ همتای چینی اش در بیانیه ای مشترک از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستند از هر گونه طرحی برای گسترش این ائتلاف چشم پوشی کند و ذهنیت جنگ سرد را کنار گذارد.

در این بیاننیه همچنین از ناتو خواسته شده است به حق حاکمیت، امنیت، منافع سایر کشورها و تنوع روش های تمدنی و فرهنگی – تاریخی آنها احترام گذارد و با توسعه مسالمت آمیز دولت های دیگر به نحوی واقعی و عادلانه برخورد کند.

تنش ها در هفته های اخیر در پی ادعای شماری از سران غربی مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است.

مسکو بارها گفته است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

در این میان، چین و روسیه بر اهمیت مناسبات شان در زمینه های مختلفی چون تجارت، انرژی، اقتصاد، مسائل دفاعی و رویارویی با فشار غرب تاکید کرده اند.

پربیننده ترین خبرها