حضور فعال کارشناسان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین

حضور فعال کارشناسان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین
شنبه 23 بهمن 1400 - 14:58

درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس رسیده است، این روزها جمع بیشتری از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی به روند گفت‌وگوها ملحق شده‌اند.

العالم - ایران / سیاسی

در روزهای گذشته نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به وین باگشته‌اند. نمایندگان سازمان انرژی اتمی نیز به طور مستمر در مذاکرات حضور دارند.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و تاکنون بخشی زیادی از متون توافق نهایی نگارش شده است.

دیروز هر سه کارگروه اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه 1+4 تشکیل جلسه دادند. این جلسات مجموعا بیش از 6 ساعت به طور انجامید و در جریان آن‌ها ضمن بررسی و مرور متون مربوط به هریک از کارگروه‌ها، موارد اختلافی و ابهامات باقی‌مانده مورد بحث قرار گرفت.

عصر جمعه نیز دیداری یک ساعته میان مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و چین و همچنین جلسه‌ای نزدیک به دو ساعته میان رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار شد.

در مجموع، جلسات برگزارشده پس از بازگشت هیأت‌ها به وین در فضایی رو به جلو و سازنده برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

با توجه به تکرار مداوم ضرب‌الأجل‌ها و تاریخ‌های مختلف برای پایان مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی، باید گفت که رسیدن به خط پایان و دستیابی به تفاهم در وین تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است.

اگر این کشورها تصمیمات لازم را خصوصا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد

ایرنا

پربیننده ترین خبرها