نخستین انتظار رژیم صهیونیستی از بن سلمان بعد از رسیدن به پادشاهی

نخستین انتظار رژیم صهیونیستی از بن سلمان بعد از رسیدن به پادشاهی
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 11:30

منابع عبری زبان فاش کردند که اسرائیل انتظار دارد ولیعهد سعودی بعد از رسیدن به تاج و تخت پادشاهی عادی سازی روابط با تل‌آویو را اعلام کند.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع عبری فاش کردند که اسرائیل انتظار دارد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به محض اینکه تاج و تخت پادشاهی را به دست گرفت، عادی سازی روابط با تل آویو را اعلام کند.

به گزارش سعودی لیکس، منابع امنیتی اسرائیل به میدل ایست آی اعلام کردند که آنها پیش بینی می‌کنند که به محض اینکه محمد بن سلمان پس از مرگ پدر پیر و بیمارش «ملک سلمان» بر تخت سلطنت بنشیند، به احتمال زیاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، از زمانی که با امضای توافق‌های ابراهیم در سال 2020 عادی سازی روابط آغاز شده، اسرائیل توانست روابط دیپلماتیک و تجاری کاملی با امارات، بحرین و مغرب برقرار کند و روابط اطلاعاتی خود را تقویت کند. این همکاری نیاز به این ندارد که محرمانه بماند. تنها رابطه اسرائیل و عربستان مخفی مانده است که باوجود تشویق و فشار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا ، ریاض هنوز نتوانسته افکار عمومی را در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل جلب کند.

اما در این میان عربستان تحت رهبری بن‌ سلمان به همکاری امنیتی با رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد و حتی به آن سرعت بخشیده و تسلیحات بیشتری خریدار می‌‌کند.

اخیرا اندیشکده «موسسه یهودی امور امنیت ملی» اعلام کرد که ولیعهد سعودی عادی سازی روابط با اسرائیل را در اولویت قرار داده و این موضوع اولین گام‌های وی در صورت رسیدن به تاج و تخت پادشاهی خواهد بود.

این اندیشکده در ادامه تاکید کرد که محمد بن سلمان تصمیم گیرنده اصلی در خصوص ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل است و با عادی‌سازی روابط موجب خشم فلسطینیان می‌شود.

در گزارش این اندیشکده آمده است: محمد بن سلمان سیگنال‌های مثبتی را به اسرائیل ارسال کرد، همانطور که ریاض با باز کردن حریم هوایی برای پروازهای بین اسرائیل، امارات و بحرین گام‌های ملموس و مهمی برای تسهیل عادی‌سازی روابط با تل‌آویو برداشت.

این در حالی است که شبکه آمریکایی فاکس نیوز اعلام کرد که نمایندگان حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان و سنا، عادی سازی عربستان سعودی با اسرائیل را برای منافع امنیتی ایالات متحده ضروری می‌دانند، زیرا آنها از گزارش منتشر شده اندیشکده مذکور حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی طی 4 سال گذشته روابط گسترده‌ای را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. این روابط شامل روابط غیر رسمی مقامات درجه دوم دو طرف گرفته (دیدار ترکی فیصل و عاموس یادلین و دیدار انور عشقی و دوری گلد) تااخبار سفر مخفیانه «یوسی کوهن» به ریاض یا دیدار «محمد بن سلمان» و «نتانیاهو» در یک کشور ثالث بوده است.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران، «محمد بن سلمان» همانند سران بحرین و امارات با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

««بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز اخیرا اعلام کرد که امیدوار است که سعودی‌ها به سمت امضای توافق عادی سازی روابط گام بردارند و این کار با تقویت روابط با آمریکا و تقویت صلح با مصر و اردن و همچنین امارات، بحرین، مغرب و سودان همراه باشد.

اخیرا نیز سازمان حقوق بشری «قسط» فاش کرد که دولت عربستان سعودی مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بازداشت می‌کند و تاکنون چندین روحانی، دانشجو و فعال توئیتری به دلیل حمایت از فلسطین و مخالفت با سازش با رژیم صهیونیستی به دست نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده‌اند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها