چاووش اوغلو: زلنسکی آماده دیدار با پوتین با میانجیگری ترکیه است

چاووش اوغلو: زلنسکی آماده دیدار با پوتین با میانجیگری ترکیه است
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 12:27

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس‌جمهور اوکراین آماده است با میانجیگری ترکیه با ولادیمیر پوتین، دیدار کند، گفت: علاوه بر گردهم آوردن سران دو کشور، به هر دو طرف تماس‌ها، اندیشه‌ها و پیشنهاداتمان را به‌طور مستقیم منتقل می‌کنیم.

العالم - ترکیه

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه با دیمیتری کولبا همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گفته وزارت خارجه ترکیه، آخرین تحولات اوکراین در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین روز گذشته در مصاحبه ای درباره تنش میان روسیه و اوکراین گفت: اگر روسیه (در اوکراین) اقدام به حمله کند، اقدام درستی نخواهد بود. اگر چنین وضعیتی مطرح نیست، کشورهای غربی باید حین اظهارنظر در این خصوص دقت زیادی به خرج دهند.

چاووش‌اوغلو با یادآوری اینکه کشورهای غربی پیش از این نیز اخبار مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین منتشر کرده بودند، اظهار داشت: گزارش‌های اطلاعاتی مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما منابع روسی و بلاروسی که ترکیه با آنها در تماس بود، این وضعیت را تکذیب کردند.

وی با اشاره به مکاتبات میان روسیه، آمریکا، ناتو و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، تصریح کرد: این یک رویکرد واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم همه این مسائل در یک جلسه یا در یک یا دو نامه حل شود. ما این را به روسها نیز گفته‌ایم. نکته مهم در اینجا این است که گام‌های اعتماد‌سازی برداشته و نگرانی‌های هر دو طرف درک شود.

چاووش‌اوغلو افزود: درحالی که این روند ادامه دارد، اگر روسیه اقدام به حمله کند، این اقدام درستی نخواهد بود. اگر چنین وضعیتی مطرح نیست، کشورهای غربی باید حین اظهارنظر در این خصوص دقت زیادی به خرج دهند.

وی ادامه داد: اگر هر دو طرف موافق باشند، آماده‌ایم میانجیگری کنیم. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) به ما پیشنهاد داد تا نشست سه‌جانبه مینسک در ترکیه برگزار شود. ما هم پاسخ دادیم که اگر تمام طرف‌ها قبول کنند، خوشحال می‌شویم از این نشست میزبانی کنیم.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آماده است با میانجیگری ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار کند، گفت: علاوه بر گردهم آوردن سران دو کشور، به هر دو طرف تماس‌ها، اندیشه‌ها و پیشنهاداتمان را به‌طور مستقیم منتقل می‌کنیم. از طرف دیگر، می‌گوییم اگر امری هست که باید توسط ترکیه انجام شود، آماده‌ایم آن را بپذیریم. اکنون تنها هدف ما جلوگیری از بروز درگیری و کاهش تنش است.

وی تصریح کرد: باید آماده باشیم. ولی در حال حاضر در حالت ترس و وحشت قرار نداریم. بالاخره اطلاعات متفاوتی در دست داریم. به‌دنبال تایید صحت این اطلاعات هستیم. در این راستا، دیروز با آمریکا به‌عنوان کشور منبع این اطلاعات در سطوح مختلف تماس گرفتیم. زیرا به تمام متحدان این قبیل اطلاعات را ارائه کرده‌اند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها