آمریکا درپی برتری هوایی یونان برابر ترکیه با فروش اف-35

آمریکا درپی برتری هوایی یونان برابر ترکیه با فروش اف-35
دوشنبه 25 بهمن 1400 - 04:46

یک رسانه یونانی مدعی شد که دولت آمریکا پیشنهاد فروش جنگنده نسل پنجم «اف-35» را به یونان ارائه کرده است.

العالم - اروپا

یک رسانه یونانی به تازگی مدعی شده است که دولت آمریکا پیشنهاد فروش جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» را به یونان ارائه کرده، رویدادی که باعث برتری هوایی محرز یونان برابر ترکیه خواهد شد.

به نوشته وبگاه «آتن نیوز»، طبق اطلاعات ستاد نیروی هوایی یونان پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار به یونان است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بود. تسلیحات این هواپیما در این مبلغ لحاظ نشده است، زیرا انتخاب سلاح‌ها موضوع مذاکرات آتی آتن و واشنگتن خواهد بود.

با توجه به چراغ سبز آمریکایی‌ها، اگر یونان تصمیم به پیوستن به این برنامه داشته باشد، اولین جنگنده از ۲۰ جنگنده اف-۳۵ باید سال ۲۰۲۶ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود و آخرین آن نیز پنج سال بعد خواهد بود.

به گفته طرف یونانی، دستیابی به جنگنده اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری در جهت برتری مطلق هوایی در درجه اول برابر ترکیه را ممکن می‌سازد.

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه موازنه قوا بین ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است. «مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان رسیده است.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها