قدردانی سعودی از حمایت آمریکا در برابر حملات یمن

قدردانی سعودی از حمایت آمریکا در برابر حملات یمن
سه شنبه 26 بهمن 1400 - 17:56

کابینه عربستان سعودی از اعلام حمایت آمریکا از ریاض برای دفاع از اراضی و حمایت از شهروندان این کشور و همچنین تأمین نیازهای دفاعی آن، قدردانی کرد.

العالم - عربستان سعودی

هیأت دولت عربستان سعودی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، در کاخ «الیمامه» در شهر ریاض، جلسه تشکیل داد.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) گزارش داد که هیأت دولت این کشور، از اعلام حمایت ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی برای دفاع از اراضی و حمایت از شهروندان این کشور و همچنین تأمین نیازهای دفاعی آن، قدردانی کرد.

این هیأت همچنین مدعی شد که عربستان مایل است عوامل تنش‌زایی در منطقه را از بین ببرد و از تلاشهای دولت آمریکا برای «جلوگیری از در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای توسط ایران و لزوم تلاش مشترک برای مقابله با فعالیتهای نیروهای وابسته به این کشور» حمایت می‌کند.

عربستان سعودی در حالی این اتهام را علیه تهران مطرح می‌کند که از فرودین ماه 1394، ائتلافی را به همراه امارات و کشورهای عربی با حمایت آمریکا تشکیل داده‌اند و ملت یمن را به خاک و خون کشیده‌اند. در پی این جنایات، چندین هزار نفر از مردم یمن کشته شده‌اند.

«ماجد بن عبدالله القصبی» وزیر اطلاع رسانی سعودی نیز خبر داد که در این جلسه، آخرین تحولات منطقه بررسی و در جریان آن، حملات تنبیهی نیروهای یمن محکوم شده است. القصبی بدون اشاره به علت پاسخهای یمن، مدعی شد که این حملات، غیر نظامیان، مسافران و کارکنان فرودگاه بین المللی «ابها» را هدف قرار داده است.

وی همچنین ادعا کرد که این حملات، نقض حقوق بین‌الملل بوده و به منزله «جنایت جنگی» است که نیروهای انصارالله مرتکب شده‌اند. این وزیر سعودی باز هم به تهران اتهام‌زنی کرد و گفت که انصارالله به «روش خصمانه خود ادامه می‌دهد و حاضر نیست درخواستهای صلح را بپذیرد».

هیأت دولت سعودی بدون در نظر گرفتن ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن، ادعا کرد که بحران یمن باید بر اساس طرح کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و قطعنامه 2216 شورای امنیت حل شود.

علیرغم ادعای سعودی، «هشام شرف» وزیر خارجه یمن اخیرا تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران این کشور، طرحی ارائه کرد که همه [طرفهای متخاصم] در تلاش هستند آن را به فراموشی بسپارند».

شرف گفت که این طرح، درباره جنگ و تحریم یمن، مکانیزم مذاکره و عادی‌سازی وضعیت است و «طرحهای برادران مسئول در جمهوری اسلامی برای حل بحران یمن –چه در گذشته یا حال حاضر-کلید حل بحران یمن است».

وی تأکید کرد، بررسی یا اصلاح جزئی طرح ایران، مدخل اصلی برای حل بحران یمن است و همه باید در حال حاضر، این طرح را بررسی کنند.

وزیر خارجه یمن ضمن ابراز انزجار از مواضع جامعه بین‌الملل در قبال تجاوزات ائتلاف، تصریح کرد، هر کشوری به دنبال منافع خود است و به همین دلیل، همه کشورها ساکت هستند؛ زیرا منافعشان با منافع کشورهای متجاوز به ویژه عربستان، یکی است.

جمهوری اسلامی ایران با آغاز بحران یمن، طرح چهار ماده‌ای برای حل این بحران ارائه کرد که شامل آتش بس فوری، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، آغاز گفت‌وگوهای ملی یمنی-یمنی و تشکیل دولت ائتلاف ملی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها