نامه صنعا به شورای امنیت درباره تشدید تنش عربستان و امارات علیه یمن

نامه صنعا به شورای امنیت درباره تشدید تنش عربستان و امارات علیه یمن
سه شنبه 26 بهمن 1400 - 16:28

دولت صنعا وابسته به جنبش انصارالله یمن نامه‌ای را به شورای امنیت در خصوص جلسه توجیهی پیرامون یمن که قرار است امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، ارسال کرد.

العالم - يمن

به نقل از خبرگزاری یمنی "سبأ"، هشام شرف، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن نامه‌ای را به واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه و رئیس شورای امنیت در ماه فوریه ارسال کرد.

شرف در نامه خود آورده است: این نشست در شرایط سخت انسانی و معیشتی مردم یمن و در سایه تجاوزات کشورهای متجاوز آمریکایی، سعودی و اماراتی، اصرار آنها بر تداوم تجاوز نظامی، اعمال سیاست‌های قحطی از طریق محاصره، عدم اجازه به ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و گازی و ادامه تعطیلی فرودگاه بین‌المللی صنعا برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: این اقدامات در دامن زدن به نابسامانی اوضاع اقتصادی، ایجاد بستر مناسب برای وخامت ارزش پول ملی و تشویق قاچاق در همه اشکال آن نقش داشت. شرف اینگونه اقدامات را سیاست‌های خصمانه عمدی به اصطلاح ائتلاف عربی به عنوان بخشی از استراتژی جنگی خود علیه مردم یمن خواند.

شرف بر لزوم تصویب قطعنامه‌ای الزام آور از سوی شورای امنیت برای همه طرف‌های درگیر یمن درباره اتخاذ اقدامات اعتمادسازی که صنعا از مدت‌ها قبل خواستار آن بوده تاکید کرد که می‌تواند منجر به یک گشایش واقعی، پیشرفت در پرونده سیاسی، آمادگی برای مذاکره و حل و فصل سیاسی به جای برگزاری جلسات توجیهی بیشتری شود که به مواضع یکجانبه در خدمت به تداوم عملیات نظامی کشورهای متجاوز علیه یمن می‌انجامد.

وی به تشدید تنش‌های اخیر کشورهای عربستان و امارات اشاره کرد و توضیح داد: جنگنده‌ها از خاک عربستان و امارات بلند می‌شوند، حریم هوایی یمن را نقض می‌کنند، اهداف تعیین‌شده توسط رهبران سیاسی و نظامی ریاض و ابوظبی را به راحتی بمباران می‌کنند و هیچ کس در این مورد صحبت نمی‌کند؛ اما زمانیکه نیروهای دفاعی صنعا به این حملات پاسخ می‌دهند، فرودگاه‌هایی که این جنگنده‌ها از آنجا بلند شده‌اند و یا انبارهای سوخت آنها را بمباران می‌کنند، کشورهای متجاوز شکایت می‌کنند و پایتخت‌های کشورهای ذینفع با صدور بیانیه‌های محکومیت آمیز خواهان کاهش تنشی می‌شوند که در ابتدا توسط مقامات حاکم در ریاض و ابوظبی آغاز شده است.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن بار دیگر تاکید کرد که این جنگ بیهوده توسط ریاض و امارات و متحدان آنها در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ آغاز شد و این دو کشور می‌توانند به مسیر تنش‌زدایی بازگردند، وارد سازوکارهای صلح شوند که همه طرف‌های داخلی و خارجی مرتبط با درگیری را در بر می‌گیرد و شروع به برداشتن گام‌های اعتمادسازی کنند که صنعا خواستار آن است.

ايسنا

پربیننده ترین خبرها