کانادا گورستان کودکان بومی؛ ده‌ها گور بی‌نشان دیگر کشف شد

کانادا گورستان کودکان بومی؛ ده‌ها گور بی‌نشان دیگر کشف شد
چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 14:49

در ادامه ماجرای هولناک کشف گورهای جمعی کودکان بومی کانادا، بومیان این کشور از کشف 54 گور بی‌نشان دیگر در محل دو مدرسه شبانه‌روزی سابق در استان «ساسکاچوان» خبر دادند.

العالم - آمریکا

بومیان «کیسی‌کوز» کانادا از کشف شواهدی از ۵۴ گور بدون نشان دیگر در محل مدارس شبانه‌روزی «فورت پِلی» و «سنت فیلیپ» در استان «ساسکاچوان» خبر دادند.

این آخرین یافته در ادامه موجی است که یک بحث ملی را در مورد سیستم مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی کانادا به راه انداخته است. تحقیقات بومیان در سراسر این کشور شواهدی از بیش از ۱۳۰۰ گور بی‌نشان را از بهار گذشته پیدا کرده است. همین چند هفته پیش، سران بومی در استان «بریتیش کلمبیا» در غرب این کشور گفتند که معتقدند ۹۳ گور بی‌نشان را در نزدیکی یک مدرسه شبانه‌روزی سابق کشف کرده‌اند.

این مدارس شبانه روزی اجباری با بودجه دولتی بخشی از سیاستی بود که هدف آن جذب کودکان بومی و نابودی فرهنگ‌ها و زبان‌های بومیان بود. حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده‌هایشان جدا شده و به این مدارس برده شدند. بازماندگان مدت‌ها شهادت داده بودند که کودکانی که در مدارس جان خود را از دست داده‌اند، در زمین‌های بدون نشان دفن شده‌اند.

«تد کوئوزنس» رئیس پروژه جستجوی بومیان ساسکاچوان گفت که فناوری رادار نفوذی زمین نشان می‌دهد که ۴۲ گور در محوطه مدرسه مسکونی فورت پلی و ۱۲ گور دیگر در سنت فیلیپ وجود دارد. وی در یک کنفرانس خبری در روز سه‌شنبه گفت که این کشف با شهادت بازماندگان مدرسه شبانه‌روزی سابق مطابقت دارد.

رئیس «لی کیچیمونیا» هم گفت: زمان بسیار سختی خواهد بود... با دانستن اینکه ما در جامعه خود قبرهای بی‌نشانی داریم، جایی که هر روز راه می‌رویم، هر روز رانندگی می‌کنیم. ما از کنار آن‌ها گذشتیم و هرگز متوجه نشدیم که آنجا قبرهایی وجود دارد.

فورت پلی از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۳ به عنوان یک مدرسه شبانه‌روزی فعالیت می‌کرد. ساختمان مدرسه سنت فیلیپ هم از سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۴ قبل از بسته شدن به دلیل شرایط نامناسب به عنوان یک پانسیون برای دانشجویان استفاده می‌شد. در سال ۱۹۲۷ به عنوان یک مدرسه شبانه‌روزی برای بومیان بازگشایی شد و مانند اکثر این نوع مدارس، توسط کلیسای کاتولیک روم اداره می‌شد. این دو مدرسه در شرق ساسکاچوان قرار داشتند.

بیش از ۱۳۰ مدرسه شبانه‌روزی بین سال‌های ۱۸۷۴ تا ۱۹۹۶ در کانادا راه‌اندازی شد. شرایط داخلی مدارس ناپسند بود. ساختمان‌های آن‌ها اغلب بدساخت با گرمایش ضعیف و غیربهداشتی بودند و کودکان در معرض آزار عاطفی، فیزیکی و جنسی قرار داشتند. گزارش برجسته کمیسیون حقیقت و آشتی (TRC) که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به این نتیجه رسید که سیستم مدارس مسکونی کانادا مصداق "نسل‌کشی فرهنگی" بوده است.

حداقل ۳۲۰۰ کودک بومی در حین تحصیل در مدارس جان خود را از دست دادند، اگرچه گفته شده که این تعداد احتمالاً بسیار بیشتر است. «موری سینکلر» رئیس سابق کمیسیون حقیقت و آشتی تخمین زده که حدود ۶۰۰۰ کودک احتمالاً هرگز به خانه برنگشتند.

اخیراً نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی به مناسبت روز «مردم بومی» در آمریکا به جنایات انجام شده در حق بومیان این کشور و مقایسه موارد مشابه در کانادا که در قالب گورهای جمعی کشف شده کودکان بومی از آن پرده برداشته شده، پرداخت.

پربیننده ترین خبرها