گروه‌های سیاسی شیعه در عراق، ائتلاف جدید تشکیل می‌دهند

گروه‌های سیاسی شیعه در عراق، ائتلاف جدید تشکیل می‌دهند
پنج‌شنبه 28 بهمن 1400 - 22:30

یکی از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح خبر داد که قرار است گروههای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان، ائتلاف «الثبات الوطنی» را تشکیل دهند که متشکل از 88 نماینده خواهد بود.

العالم - عراق

«حامد الموسوی» از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح به ریاست هادی العامری، خبر داد که گروههای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) قصد دارند یک ائتلاف جدید تشکیل دهند.

پایگاه خبری «ناس نیوز» به نقل از الموسوی گزارش داد، چارچوب هماهنگی در پی کنار گذاشتن قانون اساسی نیست، بلکه این گروهها، ائتلاف «الثبات الوطنی» را تشکیل خواهند داد که متشکل از ۸۸ نماینده خواهد بود.

وی همچنین خبر داد که چارچوب هماهنگی، نمایندگان مستقل را در ائتلاف خود، جای خواهد داد؛ به نحوی که 18 نماینده نیز از «اتحادیه میهنی» به این ائتلاف جدید، ملحق خواهند شد.

این نماینده عراقی در پایان تأکید کرد که جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»، با کنار گذاشتن بخشی از فراکسیونهای حاضر در چارچوب هماهنگی، تنها مانده است.

این در حالی است که «باقل طالبانی» دبیر کل اتحادیه میهنی دوشنبه هفته جاری میزبان یک هیأت از چارچوب هماهنگی بود. در این هیأت «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون، هادی العامری و «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق حضور داشتند.

در این دیدار، اوضاع کلی عراق، تحولات سیاسی ومسائل مربوط به تشکیل دولت جدید بررسی شد. حاضران در این نشست، برای نزدیکسازی دیدگاهها به منظور تشکیل دولت توافقی ملی، توافق کردند؛ دولتی که در راستای رفع مطالبات همه ملت عراق تلاش کند.

اتحادیه میهنی و چارچوب هماهنگی بر مسیر مسالمت‌آمیز و قانونی برای حل مشکلات عراق و نجات این کشور از وضعیت کنونی تأکید کردند. طالبانی در این دیدار گفت که اتحادیه میهنی کردستان، از اتحاد و تلاش برای تشکیل دولت جدید، حمایت می‌کند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

پربیننده ترین خبرها