العالم-زلال قرآن
ازآنجا که «اسم» عبارت است ازتجلّی یافتن وجلوه کردن و عینیت پیدا کردن ذات اقدس الهی با صفتی معیّن.
واسماء الله مبداء ومقصد حیات همه مخلوقات عالم هستند وهرمخلوقی تجلّیگاه ومظهراسمی ازاسماء الله است، پس بهترین راه برای رسیدن به معرفت الله معرفت به حقایق اسماء وصفات الهی وآثارآنها (مخلوقات) درعالم هستی است.
وحسب آیات نورانی قرآن کریم وکلام حضرات معصومین (ع)، خداوند یکتا دارای اسماء وصفات متعددی است که به گواه بخش اول ایه 110 سوره مبارکه اسراء:
« قُلِ ادْعُوااللَّـهَ أَوِادْعُواالرَّحْمَـٰنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ...»
ترجمه: (بگوکه خواه خدا را به اسم اللّه یا به اسم رحمان بخوانید، به هراسمی بخوانید اسماء نیکو همه مخصوص اوست...).
به هریک ازاین اسماء که خوانده شود فرقی ندارد، چراکه اسماء وصفات الهی عین ذات اوهستند که هریک ازآنها برحُسن وکمال مطلق مسمّای خود دلالت دارند.