فردا؛ ده ها شهر مغرب آماده تظاهرات اعتراضی

فردا؛ ده ها شهر مغرب آماده تظاهرات اعتراضی
شنبه 30 بهمن 1400 - 21:24

براساس اعلام رسانه های عربی در منطقه، بیش از ۲۵ شهر مغرب خود را جهت برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز برای درخواست مجدد به آنچه « در جنبش ۲۰ فوریه » نتوانستند به دست آورند، آماده می کنند.

العالم - مغرب

پایگاه اطلاع‌رسانی «العربی الجدید» امروز (شنبه) با اعلام این خبر اضافه کرد که دعوت مردم به شرکت در این تظاهرات همزمان با فراخوان‌هایی برای آزادی سیاسی و حقوقی در این کشور انجام شده است.

«جبهه اجتماعی مغرب» شامل سازمان‌های سیاسی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های چپ‌گرا، گروه عدل و احسان بزرگترین سازمان اسلامگرا در مغرب) از برگزاری تظاهرات اعتراضی در تعدادی از شهرهای این کشور در عصر فردا (یکشنبه) با شعار «سرنگونی استبداد، فساد و دستیابی به جامعه‌ای با عزت و عدالت اجتماعی موثر و برابر برای همه خبر داد و افزود: این تظاهرات در بزرگداشت یازدهمین سالگرد « جنبش ۲۰ فوریه» که نسخه ای از آنچه«بهار عربی» در مغرب خوانده می شد، برگزار می‌شود.

این جبهه در فراخوان خود اشاره کرد که «وضعیت امروز با تشدید استبداد، دستکاری در اراده مردمی و ادامه سیاست‌های وحشیانه لیبرالی دولت که نتیجه آن چیزی جز ریاضت و نابود کردن تاسیسات عمومی اصلی و هزینه‌های گزاف زندگی و پنهان کردن دستگیری‌های سیاسی، پیگیری‌های قضایی و سرکوب آزادی‌ها نبوده است.

«جبهه اجتماعی مغرب» از همه شعبه‌های خود و مبارزان و عموم مردم خواست تا یازدهمین سالگرد راه‌اندازی «جنبش ۲۰ فوریه» را در شرایط خفقان اجتماعی که به دلیل موج گرانی قیمت‌های مواد و کالاهای اساسی و مختلف و سوخت به وجود آمده است و زندگی مردم مغرب را تحت تاثیر قرار داادهاست، تداوم بخشند.

دعوت به تحقق آزادی‌های سیاسی و حقوقی

همزمان، درخواست‌هایی برای تحقق آزادی سیاسی و حقوقی در مغرب مطرح شده است که مهم‌ترین آن درخواست «نبیله منیب» دبیرکل حزب مخالف سوسیالیست متحد برای خلق آزادی حقیقی و پاره کردن صفحه نقض حقوق بشر در جریان آزادی فعالان جنبش اجتماعی و روزنامه نگاران بازداشت شده است.

وی از طریق ویدئویی که در کانال رسمی خود در یوتیوب منتشر کرد، گفته که برای آزادی بازداشت شدگان در جریان اعتراضات اجتماعی و خبرنگاران، پیشنهادی برای قانون عفو ​​عمومی را به پارلمان مغرب ارائه خواهد کرد.

دبیرکل حزب مخالف سوسیالیست متحد مغرب تاکید کرد که حزب او قبلا دولت کنونی را در ابتدای راهش برای آزادی حقیقی با قطع صفحه و گشودن مرحله جدید برای آشتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با همه طرف‌ها فراخواند.

به گزارش ایرنا، در ۲۰ فوریه ۲۰۱۱، هزاران نفر از مردم مغرب به دعوت جنبشی که توسط جوانان سازمان‌های سیاسی و نیروهای مستقل این کشور انجام و در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد به خیابان‌ها آمدند و خواستار عدالت اجتماعی، آزادی و کرامت و جدایی بین ثروت و قدرت در مناصب دولتی و محاکمه کسانی که در پرونده‌های فساد دخیل بودند و با سوء استفاده از نفوذ به غارت ثروت کشور مبادرت کرده اند، شدند.

آن‌ها همچنین خواستار استقلال قوه قضائیه، آزادی رسانه ها، ایجاد حکومت پارلمانی، انتخابات عادلانه و قانون اساسی جدید در چارچوب انقلاب‌های بهار عربی شدند که در اواخر سال ۲۰۱۰ در تونس آغاز شد و چندین نظام حاکم عرب را سرنگون کرد.

پس از کمتر از یک ماه از این اعتراض ها، «محمد ششم» پادشاه مغرب با سخنرانی معروف خود در ۹ مارس ۲۰۱۱ به سرعت دستور کار اصلاحات را وضع و اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد که بر اساس آن اختیارات او در حکومت کاهش و اختیارات نخست وزیر گسترش یابد اما جوانان «جنبش ۲۰ فوریه» با این اصلاحات قانع نشدند و آن‌ها را دور زدن مطالبات اصلی خود دانستند و قبل از اینکه حرکت‌های مردمی به دلایل داخلی و خارجی کمرنگ شد، بیش از یکسال با این اصلاحات مخالفت کردند.

پربیننده ترین خبرها