مغرب بار دیگر به جاسوسی از وزیر سابق فرانسوی متهم شد

مغرب بار دیگر به جاسوسی از وزیر سابق فرانسوی متهم شد
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 11:05

آرنولد مونتبورگ؛ وزیر سابق اقتصاد فرانسه و نامزد ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که تلفنش توسط نرم‌افزار پگاسوس هک شده است و با ارائه شکایتی به قوه قضائیه خواستار تعقیب عاملان آن شد، به گفته رسانه های فرانسوی مغرب از متهمان این پرونده است.

العالم - مغرب

روزنامه "لوموند" گزارش داد که تلفن وزیر سابق فرانسه از سال 2019 توسط برنامه "اسرائیلی" پگاسوس هک شده است.

سازمان عفو بین‌الملل بررسی اولیه را انجام داد و آرنولد مونتبورگ در پایان دسامبر شکایتی را به قوه قضاییه فرانسه تقدیم کرد، کارشناسان "آژانس ملی امنیت سیستم های ارتباطی" با بررسی تلفن نامزد سابق سوسیالیست ریاست جمهوری، وجود آثاری از برنامه پگاسوس را تایید کردند.

به گزارش روزنامه لوموند، انگشتان اتهام دوباره مغرب را نشانه رفته اند، زیرا روش و اثر انگشت دیجیتال با آنچه کارشناسان در تلفن های فرانسوی ها و مغربی هایی که گفته می شود توسط مغرب هک شده اند، پیدا کرده اند، مطابقت دارد.

آرنولد مونتبورگ سال ها از سیاست دوری کرد و به دنیای تجارت روی آورد و دلیل جاسوسی در مورد او ممکن است ریاست انجمن دوستی فرانسه و الجزایر باشد وی با یک زن فرانسوی مغربی الاصل ازدواج کرده است.

به گزارش سایت مغربی «هسپرس»، نامزد سابق ریاست جمهوری فرانسه بطور مستقیم به اتهامات منتشر شده از سوی مطبوعات پاریس مبنی بر دست داشتن مغرب در جاسوسی علیه گروهی از شخصیت های فرانسوی، پاسخ داد و گفت که این عملیات «باور کردنی» نیست. وی گفت: من هرگز نسبت به مغرب ابراز خصومت نکرده‌ام و یکی از کسانی هستم که در فاصله ای برابر از اختلافات مغرب و الجزایر ایستاده‌ام.

روزنامه های فرانسوی با تمرکز بر مغرب، این کشور را به جاسوسی ضد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه متهم کردند.قوه قضاییه فرانسه تحقیقاتی را آغاز کرد که محتوای نتایج آن هنوز فاش نشده است.مغرب نیز علیه روزنامه های فرانسوی به اتهام افترا شکایت کرد. دادستان عمومی خواستار حفظ پرونده مغرب شد، زیرا این کشور به عنوان یک کشور حق توسل به قوه قضاییه برای اتهام افترا را ندارد.ماجرای پگاسوس روابط بین فرانسه و مراکش را مسموم نموده و حداقل تماس بین دو دولت وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها