نبیه بری مطرح کرد؛

چرا دروازه های عربی به روی اسرائیل باز و به روی لبنان بسته است؟

چرا دروازه های عربی به روی اسرائیل باز و به روی لبنان بسته است؟
يکشنبه 1 اسفند 1400 - 13:39

رئیس پارلمان لبنان با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت برای مقابله با رژیم صهیونیستی گفت: باز بودن دروازه‌های عربی به روی اسرائیل و بسته بودنش به روی لبنان معقول نیست.

العالم - لبنان

به نقل از پایگاه خبری النشره، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به این کشور گفت: لبنان جز با میانه روی و اتحاد نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. حتی در مسیر مقاومت علیه اسرائیل نیز اگر وحدت و اتحاد لبنان نبود، هیچ موفقیتی کسب نمی‌شد. بنابراین بهترین راه مقاومت علیه هر دشمن و به ویژه اسرائیل، حفظ وحدت داخلی است.

نبیه بری که با روزنامه مصری «الاهرام» مصاحبه می‌کرد در ادامه افزود: آنچه در لبنان اتفاق افتاده تحولی به اسم «کرونای سیاسی» است. این کرونا منجر به اوضاعی شده است که مطلقاً هیچ کسی آن را پیش بینی نمی‌کرد. نمی‌توان گفت لبنان که روزگاری «سوئیس خاورمیانه» خوانده می‌شد و همه کشورهای عربی آن را دوست داشتند و لبنان هم آنها را دوست داشت، ورشکسته شده است. لبنان منابع و دارایی‌های عظیمی دارد از جمله دریایی که مملوء از گاز طبیعی است.

رئیس پارلمان لبنان ادامه داد: عدم نقدینگی و وخامت اوضاع اقتصادی در لبنان به علت فقدان سیاست است نه فقر سیاسی و این همان چیزی است که لبنان را به این مرحله رسانده است.

وی با اشاره به اینکه همه جریان‌ها و گره‌های سیاسی لبنانی و حتی مقامات کشورهای عربی موافق برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر هستند، تصریح کرد: اختلاف درباره طرح ابتکاری کویت برای حل بحران لبنان بر سر دو قطعنامه ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ تصویب شده بر اساس این طرح است زیرا بر اساس قطعنامه ۱۵۵۹ که در سال ۲۰۰۴ صادر شد، باید همه نیروهای خارجی از لبنان خارج می‌شدند. در پاسخ به این قطعنامه، سوریه از لبنان خارج شد ولی اسرائیل خارج نشد؛ پس چرا از اسرائیل خواسته نشد از لبنان خارج شود؟ بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ نیز که در سال ۲۰۰۶ صادر شد، اسرائیل باید از مزارع شبعا و سایر مناطق اشغالی خارج می‌شد و همه لبنانی‌ها از این بیانیه راضی بودند و همچنان نیز راضی هستند ولی چرا در قبال تصمیم اسرائیل برای ادامه اشغالگری در این مناطق سکوت اتخاذ شده است؟

نبیه بری خاطرنشان کرد: اگر به شرایط لبنان نگاه کنید متوجه می‌شوید کشور ما در محاصره عربی قرار دارد، البته نه همه کشورهای عربی و مصر نخستین استثنا در این خصوص است. ما در جنگ داخلی دردناک سال ۱۹۷۵ حدود ۱۵۰ هزار شهید دادیم تا تأکید کنیم لبنان وابستگی و ریشه عربی دارد؛ آیا اکنون معقول است که دروازه‌های عربی به روی اسرائیل گشوده و به روی لبنان بسته باشد؟

وی درباره پرونده ترسیم مرزهای آبی لبنان هم گفت: هیچ اختلافی درباره این پرونده بین گروه‌های سیاسی مبنی بر ضرورت حفظ حاکمیت لبنان وجود ندارد و اجازه نمی‌دهیم یک مشت آب از دریای ما غصب شود.

رئیس پارلمان لبنان در پایان با اشاره به وضعیت سعد الحریری گفت: سعد الحریری کسی است که بیشترین نصیحت‌ها و توصیه‌ها به او شده ولی او به علت درک نکردن اهداف و مقاصد، به آن توجه نکرده است.

مهر

پربیننده ترین خبرها