رئیس‌جمهور ایران فردا میهمان قطری‌هاست

رئیس‌جمهور ایران فردا میهمان قطری‌هاست
يکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:28

خبر: سید ابراهیم رییسی فردا دوشنبه عازم قطر می‌شود تا هم درخصوص مناسبات فی مابین با مسئولان قطری گفتگو کند وهم در پنجمین اجلاس اوپک گازی شرکت کند

تحلیل:

- اهمیت سفر دوشنبه رئیسی به قطر آنگاه مفهوم روشن خود را نشان خواهد داد که بخاطر بیاوریم در دوران سه و نیم ساله تحریم و اعمال حصار 4 کشور سعودی، بحرین، امارات و مصر بر این کشور، ایران مصمم و با تمام قوت از قطر دفاع کرد و از هیچ کوششی درحمایت از مردم و دولت قطر کوتاهی نکرد. در ماجرای محاصره قطر، سعودی با بستن تنها راه زمینی فی مابین کشورش با قطر ادعا کرد می‌کوشد تا قطر را در دریا خفه کند.

- از زاویه‌ای دیگر بالا گرفتن بحران اوکراین و تهدیدهای اروپا و آمریکا نسبت به روسیه مبنی بر تعطیلی پروژه گازی نورد استریم 2 اهمیت این سفر و مذاکرات گازی ابر صادر کنندگان گاز جهان جهت حضور در شرایط بحرانی احتمالی پیش رو را مضاعف می‌کند.

- در سیاست اعلامی و اعمالی دولت جدید ایران تقویت روابط با همسایگان در همه ابعاد در صدر توجهات قرار دارد. نشانه محکم این رویکرد را می‌توان دربرگزاری ادوار 4گانه مذاکره با سعودی و همچنین استقبال از طحنون امارات در ایران، سفرهای مقامات ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اینک سفر رییس جمهور به قطر ملاحظه کرد.

- به نظر می‌رسد ایران و قطر در شرایط جدید بر آن هستند تا هم دامنه تعاملات خود بویژه در عرصه اقتصادی را بازنگری و تقویت کنند و هم دورنمای حضور در دنیای پس از کرونا و بعد از تحریم را مشمول توجه ویژه قرار دهند. در این میان نهایی کردن پروژه ایجاد اتوبان زیر دریایی میان ایران و قطر می‌تواند گامی موثر در این خصوص باشد.

پربیننده ترین خبرها