دبیر کل سازمان ملل اقدام روسیه را نقض حاکمیت اوکراین دانست

دبیر کل سازمان ملل اقدام روسیه را نقض حاکمیت اوکراین دانست
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 09:49

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوگانسک را نقض حاکمیت اوکراین دانست.

العالم - امریکا

دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای از به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه به شدت انتقاد کرد.

گوترش از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین به شدت انتقاد کرد و آن را نقض حاکمیت کی یف دانست.

دبیر کل سازمان ملل در این بیانیه گفت تصمیم روسیه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان ملل می داند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد دبیرکل سازمان ملل سفر خود به کنگو را لغو می کند و به دلیل وخامت اوضاع اوکراین به مقر سازمان ملل در نیویورک بازخواهد گشت.

سخنگوی سازمان ملل متحد پیش از این، همزمان با افزایش تنش ها بر سر ‌کی‌یف در مورد اقدامات یکجانبه که می تواند حاکمیت اوکراین را تضعیف کند، هشدار داد.

دوجاریک در جمع خبرنگاران گفت: سازمان ملل کاملا از حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت می کند.

وی تصریح کرد از همه طرف ها می خواهیم از انجام اقدامات یکجانبه که می تواند حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و اجرای توافقنامه های مینسک را تضعیف کند، خودداری کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد اهمیت دارد که همه طرف ها با استفاده از دیپلماسی و مذاکره در کاهش تنش ها مشارکت داشته باشند.

دوجاریک همچینن اظهار داشت ما متعهد به ادامه حضور در اوکراین هستیم. عملیات های ما در شرق اوکراین در جریان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین عصر دوشنبه در گفت وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان، آن‌ها را از نتایج نشست شورای امنیت روسیه در مورد بررسی وضعیت منطقه دونباس باتوجه به درخواست سران جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک آگاه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها