چشمان نگران نخست وزیر اسرائیل به اوکراین یا هتل کوبرگ وین؟

چشمان نگران نخست وزیر اسرائیل به اوکراین یا هتل کوبرگ وین؟
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 20:04

خبر : نفتالی بنت میگوید این روزها یک چشمش به اوکراین و چشم دیگرش به وین و مذاکرات هسته ای ایران و غرب است.

تحلیل:

- نگرانی واقعی اسرائیل این‌روزها اساساً متوجه وین و مذاکرات هسته ای در جریان در این کشور است. درحقیقت اسرائیل بیمناک آن است که تمرکز آمریکا و اروپا بر مساله اوکراین از میزان تمرکز این کشورها برمساله هسته‌ای ایران بکاهد. به بیان دیگر اسرائیل نگران است بزرگی بحران اوکراین بقدری ذهن آمریکا و غرب را به خود مشغول کند که این کشورها به مساله هسته ای ایران بشکلی سرسری نگاه کنند و برخلاف توقع اسرائیل سریعا از ان عبور کنند.

- اسرائیل دهه‌هاست می‌کوشد تا ایران را درصدر اولویت‌های دشمنی غرب و به‌ویژه آمریکا نگه دارد. این در حالی است که با بروز بحران در اوکراین و تعمیق آن، رژیم نگران است که آمریکا و غرب متاثر از قضیه اوکراین به ایران و در خصوص مساله هسته‌ای امتیاز ویژه‌ای بدهند.

- اساسا اسرائیل با برجام و البته احیای آن مخالف بوده و هست و در این خصوص از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. اما در دوره اخیر چنانکه رسما اعلام کرده است عمده نگرانیش متوجه احیای برجامی است که در بند موسوم به "بند غروب" آن، ایران بعد از 2 و سال نیم از اغلب قیود و تنگناهای هسته ای فارغ می‌شود؛ بنت دو روز پیش این نگرانی اساسی را این‌چنین اعلام کرد: دو سال و نیم زمان زیادی نیست و پس از آن ایران بر اساس همین توافق می‌تواند سانتریفیوژهای پیشرفته ساخته و به کار گیرد، مراکز غنی‌سازی به اندازه چندین زمین فوتبال با سانتریفیوژهای پیشرفته راه اندازی کند و اقدام این کشور نیز قانونی خواهد بود.

- درحالی که سال‌ها اسرائیل کوشش می‌کرد بجای چین و روسیه ایران را در کانون دشمنی امریکا جایگزین کند اما بحران اوکراین تا حدود زیادی این تلاشها را با چالش جدی مواجه کرده است

- اگر چه اینکه بحران اوکراین به رویارویی جدی و میدانی غرب و روسیه بیانجامد محل تامل و تردید است اما نگرانی اسرائیل از احیای برجامی با بند غروب کابوس این روزهای بنت و کابینه لرزان اوست.

پربیننده ترین خبرها