عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد

عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 03:44

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق عصر سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که کشورش از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شده است.

العالم - عراق

وزیر خارجه عراق در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حذف نام عراق از فصل هفتم سازمان ملل گفت: امروز صفحه مهمی در تاریخ عراق است که بیش از ۳۰ سال به طول انجامید.

وی افزود: امروز صفحه جدیدی از تاریخ دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی عراق آغاز خواهد شد و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را تقویت می‌کند.

این مقام دولت عراق ادامه داد که این کشور تمامی تعهدات بین‌المللی خود را بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل اجرا کرده و تمامی مبلغی را که باید پرداخت می کرد که ۵۲.۴ میلیارد دلار بوده، به طور کامل پرداخت کرده است.

وزیر خارجه عراق اضافه کرد که دولت عراق اجرای کامل تعهدات بین‌المللی خود در قبال جامعه بین‌الملل و کشور برادر، کویت را تحولی بزرگ می‌داند که روابط بغداد را با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی خود تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد که تعهد عراق همچنین روابط تاریخی بغداد و کویت را تقویت خواهد کرد و این روابط را به افق های وسیع آینده مبتنی بر اعتماد و روابط دوجانبه برابر سوق خواهد داد.

فواد حسین همچنین در جمع خبرنگاران گفت: من به نمایندگی از دولت و مردم عراق از قطعنامه شورای امنیت که به صورت موثر فصل هفتم سازمان ملل پایان می دهد، استقبال می کنم.

وی افزود که این قطعنامه تاریخی نشان دهنده به رسمیت شناخته شدن تعهد قاطع عراق به تعهدات بین المللی خود و پرداخت کامل غرامت به کویت است. بسته شدن این پرونده یک مدل واقعی از همکاری پرثمر میان عراق و کویت و شورای امنیت است.

کمیته غرامت سازمان ملل متحد در ماه مه سال ۱۹۹۱ میلادی و بعد از اشغال کویت توسط عراق، بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد که دولت عراق را به پرداخت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ملزم کرده بود. این غرامت به دولت کویت و زیرمجموعه های آن و دیگر افراد و شرکت‌ها و مجموعه‌هایی پرداخت شد که در حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور، آسیب دیده بودند.

دولت عراق در سال ۲۰۱۴ و هنگام جنگ علیه داعش، پرداخت اقساط غرامت را متوقف کرد اما در سال ۲۰۱۸ پرداخت این پول را ادامه داد.

عراق در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ آخرین قسط از غرامت به کویت را به علت حمله صدام در سال ۱۹۹۰ به این کشور از طریق کمیته غرامت سازمان ملل پرداخت کرد که در سال ۱۹۹۱ توسط شورای امنیت تاسیس شد تا غرامت حمله عراق در سال ۱۹۹۰ را دریافت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها