مقام شورای حاکمیتی سودان به دیدار پوتین رفت

مقام شورای حاکمیتی سودان به دیدار پوتین رفت
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 12:08

رسانه‌ها از سفر مقام ارشد شورای حاکمیتی سودان به مسکو برای دیدار با رئیس جمهوری روسیه که این روزها درگیر بحران اوکراین است، خبر دادند.

العالم - آفریقا

پایگاه خبری اللواء لبنان و روزنامه الانباء چاپ کویت دقایقی پیش خبر دادند که معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان برای دیدار با "ولادیمیر پوتین" عازم مسکو، پایتخت روسیه شد.

از جزئیات و اهداف سفر «محمد حمدان دقلو (حمیدتی)» به مسکو تا زمان انتشار خبر چیزی منتشر نشده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

سفر مقام ارشد شورای حاکمیتی سودان در شرایطی انجام می شود که غربی‌ها اقدام جدید مسکو را حمله به حاکمیت یک کشور مستقل برشمرده‌اند.

تا چند سال پیش، روسیه و سودان همکاری نزدیکی با یکدیگر نداشتند و این رویکرد در سال ۲۰۱۷، زمانی که ولادیمیر پوتین از عمر البشیر رئیس جمهوری وقت سودان در سوچی استقبال کرد، به طور آشکارا آغاز شد.

به دنبال امضای توافق‌نامه احداث مرکز پشتیبانی و لجستیکی ناوگان نظامی روسیه در سودان در سال گذشته، خارطوم اجازه تاسیس پایگاه دریایی روسیه در شهر بندری این کشور را صادر کرد؛ توافقی که می‌تواند سرآغاز بازگشت روسیه به آفریقا باشد.

این پایگاه می‌تواند ۳۰۰ نیروی نظامی و غیر نظامی و همچنین چهار فروند کشتی جنگی که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند را در خود جای دهد که این امر قدرت مانور روسیه در اقیانوس هند و خلیج عدن که تقریبا ۱۰ درصد مبادلات کالا در جهان از این تقاطع دریایی بین اروپا و آسیا انجام می‌شود را تقویت می‌کند.

البته، خارطوم احداث پایگاه دریایی روسیه در سودان را مشروط به ارائه کمک مالی ۵ ساله به خارطوم کرده است.

خارطوم امیدوار است که از مسکو کمک مالی ۵ ساله در ازای احداث پایگاه دریایی توسط روسیه دریافت کند و این توافق می تواند برای ۲۵ سال دیگر تمدید شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها