اتحادیه اروپا: هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را تحریم کردیم

اتحادیه اروپا: هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را تحریم کردیم
جمعه 6 اسفند 1400 - 13:33

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته تحریمی جدید، هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرد.

العالم - اروپا

بعد از جلسات طولانی نمایندگان کشورهای اروپایی در بروکسل، اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد بابت «حمله روسیه به اوکراین» بسته تحریمی عظیمی را علیه مسکو اعمال کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این تحریم‌ها، بخش‌های اقتصاد، انرژی و حمل‌ونقل روسیه را شامل شده و تدابیری برای محدودیت صدور ویزا و تشدید کنترل بر واردات کالاهای روسی را در بر می‌گیرند.

«اورسولا فون در لین» در نشست خبری مشترک با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت: «این بسته عظیم و هدفمند تحریمی که امشب تصویب شد نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا تا چه اندازه متحد است».

فون در لین در پیامی توئیتری نیز اعلام کرد، این تحریم‌ها که هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرند، همچنین محدودیت‌هایی برای دسترسی روسیه به محصولات تکنولوژی اروپایی را در بر می‌گیرند.

این مقام اروپایی افزود: «در وهله دوم، این تحریم‌ها بخش انرژی را که حوزه اقتصادی کلیدی روسیه محسوب می‌شود را در بر می‌گیرد. ممنوعیت صادراتی که وضع کردیم، با غیرممکن کردن تقویت پالایشگاه‌های روسیه، ضربه بزرگی به بخش نفتی اقتصاد این کشور وارد می‌کند».

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت: «در وهله سوم، فروش هواپیما و تجهیزات به شرکت‌های هواپیمایی روسیه را ممنوع کردیم».

در ادامه این پیام توئیتری آمده است: «چهارم، ما دسترسی روسیه به فناوری‌های حیاتی از جمله نیمه‌رساناها و نرم‌افزارهای مدرن را محدود کردیم».

فون در لین نوشت: «آخرین مورد مربوط به صدور ویزا است. دیپلمات‌ها و گروه‌های مرتبط و تجار از این پس قادر نخواهند بود از مزیت دسترسی به اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه این تحریم‌ها را «سخت‌ترین بسته تحریمی که تاکنون به کار گرفته شده» توصیف کرد. برخی کشورهای اروپایی که تا پیش از شروع عملیات روسیه در اوکراین در برابر تأیید این تحریم‌ها مقاومت کرده بودند نیز اکنون با آن همسو شده‌اند.

با این حال روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت، شماری از کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار عدم درج اسامی «ولادیمیر پوتین» و «سرگئی لاوروف» در لیست این تحریم‌ها هستند و یک دیپلمات آلمانی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه، این مسئله را رد نکرد که برلین خواستار عدم تحریم شدن این دو مقام روس است.

پیش از شروع عملیات روسیه در اوکراین نیز اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریم‌شده روسیه را منتشر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها