رئیس جمهور اوکراین در چالش

رئیس جمهور اوکراین در چالش
شنبه 7 اسفند 1400 - 15:08

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تکلیف ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را روشن کرده است؛ او با نادیده گرفتن زلنسکی، ارتش اوکراین را برای گفتگو مستقیما مخاطب قرار داده است و این بدان معناست که زلنسکی دیگر هیچ جایگاهی در تصمیمات مسکو در قبال کییف ندارد.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که بحران اوکراین در دو مسیر مختلف به سرعت در حالت پیشرفت است؛ نخست اینکه کییف در محاصره نیروهای روسیه است و ورود این نیروها به این شهر فقط بستگی به تصمیم مسکو دارد و مسیر دوم، گزینه دیپلماسی است که اینهم بستگی به ارتش اوکراین دارد که شروط مسکو را برای مذاکره بپذیرد.

تحلیلگران می گویند اگر ارتش اوکراین با روسیه همکاری نکند و راه حل دیپلماتیک را نپذیرد، ارتش روسیه کییف را به طور کامل به تصرف خود در می آورد.

به گفته تحلیلگران سیاسی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بازسازی قدرت در کییف است و ارتش روسیه در این عملیات بر مناطق استراتژیک نظامی تمرکز کرده است و کاری به مناطق غیر نظامی ندارد.

ناظران معتقدند که زلنسکی، ضعیف ترین حلقه در بحران اوکراین است و حال که غرب و ناتو پشت او را خالی کرده اند، تلاش می کند برای مذاکره دل پوتین را به رحم آورد. این در حالی است که پوتین، تکلیف او را یکسره کرده و مستقیما به سراغ ارتش اوکراین رفته و آن را دعوت به مذاکره کرده البته مشروط به اینکه شروط روسیه را بپذیرد. و این بدان معناست که رئیس جمهور اوکراین به کلی از معادلات بحران اوکراین کنار گذاشته شده است.

این ناظران معتقدند که بحران اوکراین با یک معادله سه وجهی رو به روست اول اینکه کل واکنش غرب به وضع تحریم علیه مسکو خلاصه شد دوم اینکه ناتو هم اعلام کرد که فقط از مواضع نظامی خود در شرق اروپا دفاع می کند و سوم اینکه حرف آخر را مسکو می زند؛ یا ارتش اوکراین گفتگو تحت شروط مسکو را می پذیرد یا ارتش روسیه با عملیات نظامی وارد کییف خواهد شد.

تحلیلگران می گویند ادعاهای ناتو در مورد اینکه کاری می کنند که پوتین بهای این عملیات نظامی را بپردازد، یک شعار توخالی است زیرا حقایق روی زمین ثابت است که طرف ضعیف، اروپاست نه روسیه. آنها معتقدند که نقشه بایدن این است که اروپا در انزوای بین المللی قرار بگیرد چون به گاز روسیه نیاز دارد و تحریم های اروپا علیه روسیه، نتیجه معکوس برای اروپا خواهد داشت.

کما اینکه روسیه هرگز منزوی نخواهد شد چون اروپا بیش از واشنگتن به مسکو نیاز دارد از این گذشته کشورهایی مثل ایران و هند و چین و کل جهان به جز واشنگتن در کنار روسیه هستند.

ناظران می گویند بحران اوکراین و نحوه برخورد غرب با این بحران، دیگر جمهوری های سابق شوروی را که به صفوف ناتو پیوسته بودند مجبور می کند، در محاسبات خود تجدید نظر کنند. ضمن اینکه تنها انتظاری که روسیه از دولت اوکراین داشت این بود که روابط محکم و مورد اعتماد با مسکو داشته باشد نه بیشتر و نه کمتر.

پربیننده ترین خبرها