عادی‌سازی با صهیونیست‌ها و بحران اقتصادی در مغرب

عادی‌سازی با صهیونیست‌ها و بحران اقتصادی در مغرب
شنبه 7 اسفند 1400 - 21:48

دار البیضاء، طنجه، الرباط و برخی دیگر از شهرها در مغرب شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی ناشی از تورم، افزایش بهای سوخت و مواد غذایی است؛ تورمی که مقامات مغرب آن را به خشکسالی در کشور و کاهش صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا مرتبط می‌دانند.

العالم- کشکول

این تظاهرات مصادف با یازدهمین سالگرد "جنبش 20 فوریه"- نسخه مغربیِ بهار عربی- است. آنچه در تظاهرات رباط قابل توجه بود مشارکت خانواده‌هایی با درآمد بسیار پایین بود، که شعارهایی در محکومیت این وضعیت سر می‌دادند.

آنچه خشم شهروندان مغربی را تشدید کرده و زنگ خطر در این کشور را به صدا درآورده است انتشار تصاویر شهروندانی است که در حال دزدی میوه و سبزیجات در بازار "اولاد جلول" در شهر ساحلی "کنتیرا" در 35 کیلومتری پایتخت است و این وضعیت یادآور موضوع خودسوزی "محمد البوعزیزی" فروشنده خیابانی میوه و سبزیجات از شهر "سیدی بوزید" است که با این خودسوزی، جرقه انقلاب تونس را در دسامبر 2010 شعله‌ور ساخت.

در حالی‌که "عزیز آخانوش" نخست‌وزیر میلیاردر مغرب است که از پذیرفتن مسئولیت وخامت شرایط معیشتی شهروندان طفره می‌رود و این وضعیت را به شرایط سخت جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد جهان مرتبط می‌داند.

ناظران مسائل مغرب توجیه‌های دولت درباره وخیم شدن اوضاع اقتصادی در کشور را رد می‌کنند و معتقدند "نابود کردن حیات سیاسی و فضای عمومی هیچ راهی را برای احزاب، روزنامه‌نگاران و محافل عمومی نگذاشته تا آنها درباره وضعیت کشور به بحث و بررسی بپردازند و راه‌حل‌هایی ارائه بدهند و همین امر باعث شده مردم در مقابل یک دولت و نهادهایی که در خلأ هستند، قرار بگیرند"، که هدف از این روند این است که مردم مغرب را به عملیات عادی‌سازی میان رباط و تل‌آویو متقاعد سازند به نحوی که معابد یهودی در مغرب باز شده و جوانان مغربی تحت تاثیر فرهنگ و سبک اسرائیلی قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر، به اسرائیلی‌ها اجازه داده شده تا اراضی مغربی‌ها را به مالکیت خود درآوردند.

ناظران همچنین هشدار دادند که عادی‌سازی هیچ نفع و کارکردی به‌ویژه در زمینه اقتصادی برای مغرب نداشته است همانطور که مصر و اردن به عنوان دو کشوری که از دهه‌های طولانی وارد صلح با صهیونیست‌ها شده‌اند جزو کشورهایی در منطقه هستند که مردمانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها