رفتار شناسی پوتین در ماجرای اوکراین

رفتار شناسی پوتین در ماجرای اوکراین
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 12:19

خبر: در حالی پیشروی‌های روسیه برای چهارمین روز در اوکراین ادامه دارد که همچنان غرب و آمریکا در قالبی کلی می‌کوشند تا با تمرکز بر تهدیدات گوناگون پوتین را از ادامه حملات باز دارند.

تحلیل:

- رفتار پوتین در ماجرای اخیر نشان می‌دهد گوش رییس جمهور 70 ساله روسی بدهکار تهدیدهای اروپا و غرب نیست.
- رفتار پوتین در این ماجرا نشان می‌دهد که خط قرمز کشورش نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه است و برای دفع این تهدید از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کند.
- ماجرای اخیر ناآرامی‌های قزاقستان و حضور و خروج نیروهای روس در این کشور نشان می‌دهد پوتین برخلاف اسلاف خود در شوروی سابق قصد ندارد در مناطق هدف، نیروهای روسی را مستقر کند و به حفظ هواداری صرف کشورهای هدف از منافع روسیه بسنده می‌کند.
- رفتار پوتین نشان می‌دهد همچنان دل در گرو جغرافیای روس تزاری و اتحاد جماهیر شوروی سابق دارد و البته قصد حفظ بقایای آن و احیای مناطق ازدست رفته در هر دو حاکمیت را البته با ادبیاتی قرن بیست دومی در سر دارد.
- در مقابل به نظر می‌رسد غرب می‌کوشد تا با درگیر کردن روسیه در "تله اوکراین" از یکسو اجماعی جهانی علیه روسیه حاصل کند و از دیگر سو حجم زیاده خواهی‌ها و افزون طلبی‌های پوتین را در اوکراین سرریز و خالی کند.
- در خصوص پاسخ به اینکه آیا واقعا پوتین هم به این جمع‌بندی رسیده باشد که اوکراین برای روسیه تله‌ای برنامه ریزی شده است یا نه را بایستی در اقدامات روسیه طی روزهای آینده بانتظار نشست اما آنچه تا این لحظه مسلم است اینکه غرب با احتیاط کامل از ورود در جنگ مستقیم با روسیه پرهیز می‌کند و پوتین به شکلی جدید و در قالبی روزانه از مراحل مختلف طراحی خود برای اوکراین پرده برداری می‌کند.

پربیننده ترین خبرها