برگزاری جلسه غیررسمی هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ + ویدیو

دوشنبه 9 اسفند 1400 - 21:32

تصاویر منتشر شده در رسانه ها از آغاز جلسه غیررسمی هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ حکایت دارد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش های منتشر شده، جلسه غیررسمی هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد دقایقی پیش آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاری است.
پیش از این جلسه نیز دیدارهای دوجانبه جداگانه‌ای میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان و روسای هیأت‌های روسیه و چین برگزار شد.
جلسات کارشناسی نیز از صبح امروز در وین درجریان بوده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: پیش نویسی از توافق تهیه شده و لازم بود مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده که دستور العمل‌های لازم را باقری نیاز داشت که با طرف‌های مختلف صحبت کند. در سه موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفتند در تمامی تماس ها تلاش کردیم خطوط قرمز ایران و منطق ایران برای طرف غربی روشن شود. الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و طرف‌های غربی بیش از این کش ندهند. باقری امروز صبح وارد وین شد. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره برنامه‌ هسته‌ای بوده و طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌‌ها، تضامین و برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌ّای صلح آمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود.در وین نیستیم که توافق جدید کنیم. توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است.ما و ۱+۴ در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود و مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکاست.

وی در باره میزان غنی سازی گفت: سطح و کیفیت و میزان غنی سازی به سطح و میزانی است که در برجام توسط ایران تعهد شده است. آنچه در وین در حال گفت‌وگو هستیم توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ها و گستره رفع تحریم‌ها خیلی وسیع‌تر از آن است که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند. توافق قابل اتکاتر و پایدارتر در حال تدوین است و در موضع دستاوردهای هسته‌ای حفظ، صیانت و توان بازگشت پذیری ایران به عنوان تضمین ذاتی و خط قرمز ما باشد.هر چقدر تضامین عینی توسط آمریکا دقیق‌تر داده شود در بندهای مقابل هم این نکته رعایت می‌شود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع بندی توافق قرار داریم.

پربیننده ترین خبرها