چین: درمرحله آخر مذاکرات وین هستیم/ روشنایی پایان تونل مذاکرات قابل مشاهده است

چین: درمرحله آخر مذاکرات وین هستیم/ روشنایی پایان تونل مذاکرات قابل مشاهده است
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 22:54

مذاکره کننده ارشد چین پس از پایان نشست غیر رسمی اعضای برجام در وین اظهار داشت که مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند.

العالم ـ آسیا

«وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین، دوشنبه شب در جمع خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود که زمان دست یابی به توافق نهایی رسیده است.

دقایقی بعد میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه از هتل کوبورگ خارج شد و به خبرنگاران گفت ما به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم اما به تلاش‌های بیشتری در روزهای آینده نیاز است. وی که قبلا پیش‌بینی کرده بود مذاکرات تا پایان ماه فوریه (امروز) به پایان می‌رسد، گفت: متاسفانه مذاکرات امروز خاتمه نیافت اما ابتدای مارس تکمیل می‌شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص مسائل باقیمانده در وین و مسائل مربوط به آژانس روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: سفر باقری به تهران برای انجام مشورت‌های لازم بوده است. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را داشته و سفر باقری درباره موضوعات باقیمانده است. پیش نویسی از توافق تهیه شده و لازم بود مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده که دستور العمل‌های لازم را باقری نیاز داشت که با طرف‌های مختلف صحبت کند. در سه موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفتند در تمامی تماس ها تلاش کردیم خطوط قرمز ایران و منطق ایران برای طرف غربی روشن شود. الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و طرف‌های غربی بیش از این کش ندهند. باقری امروز صبح وارد وین شد. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره برنامه‌ هسته‌ای بوده و طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع بندی توافق قرار داریم.

پربیننده ترین خبرها