مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در گفتگو با العالم:

ائتلاف متجاوز سوخت مردم یمن را غارت می کند/ بهای سوخت؛ پیش از بارگیری پرداخت شده است/ افزایش ده برابری قیمت کالاها در نتیجه نرسیدن سوخت از بندر الحدیده به صنعا

ائتلاف متجاوز سوخت مردم یمن را غارت می کند/ بهای سوخت؛ پیش از بارگیری پرداخت شده است/ افزایش ده برابری قیمت کالاها در نتیجه نرسیدن سوخت از بندر الحدیده به صنعا
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 20:46

مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در گفتگو با العالم اظهار داشت: سوخت کالایی حیاتی است و جلوگیری از ارسال  آن به غیرنظامیان جرم است، همه کالاها و خدمات به سوخت مرتبط هستند و جلوگیری از رسیدن آن به یمن جان شهروندان را به خطر می اندازد.

العالم - یمن

عمار الاضرعی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره بحران جدید سوخت در شهرهای یمن گفت: این بحران از اواسط سال 2020 آغاز و تاکنون ادامه داشته است.

وی دلیل اصلی آن را تداوم دزدی دریایی و دستبرد نیروهای ائتلاف متجاوز به رهبری آمریکا به کشتی های سوخت و ممانعت از رسیدن آنها به بندر الحدیده دانست و گقت: این در حالی است که این کشتی ها مورد بازرسی نهادها مرتبط با سازمان ملل قرار می گرفت دارای مجوز بوده است.

الاضرعی خاطرنشان کرد: با وجود این مسئله و در سکوت بین‌المللی و بی توجهی دفتر فرستاده و هماهنگ‌ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، کشتی‌های نفتی یمن در معرض دزدی دریایی قرار می گیرند که در وقوع فاجعه انسانی در یمن نقش داشته است.

مشروح این گفتگو را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

العالم: چه عواملی باعث نرسیدن نفتکش ها به یمن می شود؟

الاضرعی: پس از توافق استکهلم، مجموعه‌ای اقدامات خودسرانه بر واردکنندگان مشتقات نفتی، یعنی بخش خصوصی که سوخت به بندر الحدیده وارد می‌کنند، تحمیل شد.

نخست اینکه کشتی ها در بنادر امارات متحده عربی بارگیری شود و پس از آن، کشتی توسط یک شرکت فرانسوی در بندر المنشا مورد بازرسی قرار گیرد و همه انبارهای کشتی مهر و موم شود و در جیبوتی نیز مجددا بازرسی شود و مجوز ورود از سازمان ملل به بندر الحدیده را بگیرد و پس از آن ارزش محموله به صورت نقد و 100 درصد کامل پیش پرداخت شود.

برای اینکه کشتی‌های مشتقات نفتی به سلامت به آب‌های یمن برسد، باید از ناوهای جنگی ائتلاف متجاوز که کشتی‌ها را به مقابل سواحل جیزان نزدیک جزایر فرسان هدایت می کند، عبور کند و کشتی ها بیش از 9 ماه در آنجا می مانند و جریمه می شوند و مردم یمن نیز به دلیل توقیف کشتی ها و دزدی دریایی غیر موجه در دریای سرخ متحمل هزینه های زیادی می شوند و بهانه های پوچی می اورند که با قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و تمام قوانین اسلامی در تضاد است.

سوخت یک کالای اساسی و حیاتی است و جلوگیری از رسیدن آن به غیرنظامیان جرم است، زیرا همه کالاها و خدمات با سوخت مرتبط هستند و بدین ترتیب جان شهروندان یمنی به خطر می افتد.

بهای سوخت نقدی پرداخت می شود

العالم: برخی از مقامات و رهبران یمن این موضوع را به اقدامات تشدید محاصره زمینی، دریایی و هوایی و تلاش برای چند برابر شدن این بحران و آن را به پرونده‌های سیاسی و نظامی مرتبط می‌کنند، آیا با گفته‌های آنها موافقید؟

الاضرعی: سوخت یک کالای حیاتی و شرکت نفت یمن یک شرکت خدماتی است که ارتباطی با تصمیمات سیاستمداران و حوادث میدان جنگ ندارد.

هیچ توجیهی برای دزدی دریایی وجود ندارد زیرا کشتی‌های نفتی یمن همه شرط‌ها را کامل انجام داده و بهای مشتقات نیز نقدی پیش پرداخت می شود و حتی یک لیتر سوخت به عنوان هدیه یا کمک روی آن کشتی ها بارگیری نمی شود.

این سوخت مانند جعبه دارو وارد می شود و ما بهای آن را نقدی به بانک های امارات و خارج از کشور از طریق واردکنندگان بخش خصوصی پرداخت می کنیم بنابراین آنها هیچ توجیهی ندارند.

خسارت به دلیل جلوگیری از ارسال سوخت از طریق بندر الحدیده و ورود آنها از سایر بنادری است که 1300 کیلومتر از صنعا، پایتخت فاصله دارند.

سال گذشته میزان خسارت ناشی از جلوگیری از تخلیه سوخت از طریق الحدیده به 600 میلیون دلار رسید که اضافه هزینه بر قیمت نهایی سوخت سرریز می شود.

زمانی که یک شهروند یمنی مجبور به تهیه سوخت از سایر بنادر بسیار دور است، اختلاف هزینه ها گاهی 50 درصد افزایش می یابد.

زمانی که سوخت از بنادری که با پایتخت فاصله زیادی دارند وارد می شود هزینه کالاهای اساسی که برای جابه‌جایی آنها به سوخت نیاز است تحمیل می شود، به نحوی که هزینه نهایی کالاها گاهی تا ده برابر افزایش می یابد.

العالم: شما چه کسانی را مسئول این بحران ها می دانید؟

الاضرعی: سازمان ملل متحد و نیروهای ائتلاف متجاوز و دزدان دریایی دریای سرخ مسئول این بحران ها هستند

سازمان ملل با سکوت خود دزدان دریایی را به ادامه محاصره و دزدی دریایی کشتی های سوختی تشویق می کند.

العالم: با توجه به موضع سازمان ملل متحد و جامعه جهانی و سکوت آنها در قبال این بحران های مکرر، شما این طرف‌ها را مسئول می دانید، البته برخی شما را متهم کرده اند که خواسته های طرف مقابل و شروطش که موجب تسهیل ورود نفتکش‌ها یا رفع محدودیت ها در بندر حدیده می شود را رد کرده اید، نظر شما در این زمینه چیست؟

الاضرعی: تمامی شروط مندرج در توافقنامه استکهلم اجرا می شود و کلیه درآمدها، عوارض گمرکی و کلیه مالیات ها بر سوخت وارداتی از بنادر حدیده به حساب بودجه مربوط به حقوق کارمندان در بانک مرکزی واریز می شود. در حدیده تمام شروط مندرج در قرارداد استکهلم اجرا شده است، سوخت مانند دارو وارد می شود و بهای آن پرداخت می شود و شامل کمک مالی نیست.

بندر حدیده شریان یمن است

العالم: برخی می گویند این بحران آن قدر بزرگ نیست که شما نشان می دهید و سوخت کافی وجود دارد، اما شما هر از گاهی بحران آفرینی می کنید تا به قول خودشان از بندر حدیده برای اهداف سیاسی بهره برداری کنید و قیمت بنزین را برای تامین درآمد بیشتر افزایش دهید؟

الاضرعی: ما سال 2022 را با کسری 95 درصدی آغاز کردیم، زیرا مقادیری که از طریق گذرگاه‌های زمینی به بندر حدیده رسید 50 درصد افزایش هزینه داشته است، آن وقت به ما تهمت می زنند که از عوارض سوخت کسب درآمد می کنیم، درحالیکه هزینه سوخت وارداتی به بندر حدیده افزایش یافته است و همزمان هیات ملی عالی مبارزه با فساد، قیمت‌ها را در صنعا کنترل می کند.

در استان عدن، سود نامشروع وجود دارد، فساد و اخاذی علیه شهروندان یمنی انجام می شود، درحالیکه در صنعا 80 درصد از مردم هر گالن 20 لیتری را به قیمت 9900 ریال تهیه می کنند و هیچ عوارضی از آنان دریافت نمی شود.

راه حل بحران سوخت، متوقف کردن دزدی دریایی آمریکا و اجازه دادن به کشتی‌ها برای حرکت به طرف بندر حدیده است، 3 کشتی دیزلی در سواحل جیزان توقیف شده‌ اند درحالیکه در جیبوتی بازرسی شده و مجوز سازمان ملل را نیز دریافت کرده بودند، بندر حدیده شریان یمن است و راه حل بحران مشتقات نفتی استمرار فعالیت این بندر است.

شرکت نفت برای مقابله با بحران سوخت طرح سهمیه بندی مشتقات نفتی را برای شهروندان اجرا کرده است، تغییر قیمت های فروش سوخت نیز به دلیل تغییر در بورس جهانی، نرخ ارز و جریمه تاخیر ناشی از توقیف کشتی هاست.

بحران مشتقات نفتی در تمام یمن اعم از مناطق اشغالی یا آزاد موجود است و افزایش قیمت سوخت به این دلیل است که تانکرهای نفت مسافت زیادی را می پیمایند و در مسیر از آنها عوارض غیرقانونی دریافت می شود.

جداسازی مسائل انسان دوستانه از سایر مسائل ضروری است؛ دزدی دریایی از کشتی های حاوی مشتقات نفتی با توجه به شرایط سخت انسانی ناشی از تجاوز و محاصره، رنج شهروندان را مضاعف کرده است.

توقیف کشتی‌ها باعث افزایش قیمت مشتقات نفتی و محروم شدن مردم از ابتدایی ترین حقوقشان می شود لذا مجددا از آزادیخواهان جهان و جامعه جهانی می خواهیم با مردم یمن اعلام همبستگی کرده و به نیروهای متجاوز برای آزادسازی سوخت کشتیها و جلوگیری از تراژدی انسانی به خاطر توقف فعالیت بخشهای خدماتی و حیاتی فشار آورند.

پربیننده ترین خبرها